S touto akcí přišel manžel a mně se exkurze moc líbila. Vybrali jsme si nejdřív základní trasu, láká nás však i trasa fotografická.
Počasí vypadalo zle, ale nakonec byly krásné divoké mraky a pršelo jen chvíli. Navíc, ze současné perspektivy mi počasí toho dne připadá nádherné. Dneska zapínám svůj letitý notebook s obavou, aby se nevznítil...
Byli jsme tady na Mapy.cz
Tady je info o prohlídkách a podrobný popis trasy 1 :
http://www.prg.aero/cs/sluzby-cestujicim/exkurze-letiste-praha/trasy-prohlidek/trasa-1/
Mají tu děravé lavičky.
U budovy starého letiště vzpomínáme na zážitky z dětství na vyhlídkové terase. Za sebe si pamatuji, jak mi vadil ten velký hluk - myslím, že jsem byla taky pěkně řvoucí fakan.
Přitom za architektonické řešení odbavovací budovy získal ing. arch. Adolf Benš zlatou medaili na Světové výstavě v Paříži v roce 1937. Od tohoto roku je pražské letiště v provozu. V současné době budovu využívá Ministerstvo obrany České republiky a odbavují se zde vládní lety.
Prohlídka začíná v hale u Informací, dostáváme na krk cedulky a u modelu letiště také úvodní slovo.
Vlevo na modelu je novější terminál 2, odkud se létá do schengenského prostoru. Z toho jsme trochu zmatení - opravdu se to přehodilo. Dřív byl pro schengen terminál 1.
Podstupujeme kontrolu stejnou jako cestující. Z Terminálu 3 létají malé soukromé společnosti - např. do Londýna-City. Musíme odevzdat i vodu. Chvíli čekáme v malé čekárně.
Přijíždí autobus, začíná pršet a prohlídka začíná - stará budova, hangáry...
Vidíme auto Biologické ochrany letiště - stanice, kde chovají sokolnicky vycvičené ptáky dravce a také psy. Mají chránit letadla před ptáky a drobnými zvířaty, která překonají plot. Mají dva dravce, kteří se střídají, slouží ve směnách. Musí vždycky občas do klidu.
Jedeme přes letištní plochu už k terminálu dva. Kolem budovy záchranné stanice - zelená budova. Když byl uveden do provozu terminál 2 (r.2006), zvýšila se kapacita letiště a musela být rozšířena i záchranná stanice.
Už vidíme zaparkovaná letadla. A když se takové letadlo vydává zase na cestu, nenastartuje hned u terminálu, ale nechá se vytlačit speciálním vozidlem. Tady je to přes kapky trochu vidět.
Když je letadlo vytlačeno na plochu, vozidlo odjede a nakonec pracovníci vytáhnou jehlu s praporkem, která zajišťuje přední kolo, a ukáží ji pilotům. Teprve pak může letadlo nastartovat.
Pokračujeme autobusem ke startovací dráze.
Už je po dešti.
Pro exkurze je tu připraveno parkovací místo k pozorování. Musíme ale zůstat v autobuse. Můžeme fotit aspoň z otevřených dveří. Při fotografické exkurzi bychom dostali svítivé vestičky a mohli ven.
Dráha je dost mokrá. Její stav průběžně kontroluje oranžové měřicí vozidlo.
Na dráze je zrovna rušno. Několik letadel těsně po sobě vzlétne a pak zase několik letadel po sobě přistane.
Tady je jeden start.
Autobus nás veze přes letištní plochu se spoustou čar a značek (trochu jak střih na šití) k letištní budově. Bohužel jsem toho od exkurze dost zapomněla. Myslím, že na kontrolní věži je pracoviště řízení letového provozu, které kontroluje pohyb letadel, co přistávají a odlétají z Ruzyně. A pak existuje ještě externí pracoviště v Jenči, které kontroluje přelety nad Českem. Myslím..
Zrovna po naší exkurzi začala fungovat slow tv. A podle mě to nejlepší v ní je právě přenos z letiště. Pod oknem online pohledu na dráhu je navíc aplikace Flightradar, kde vidíme pohybující se ikonky letadel na Ruzyni i nad Českem. Kliknutím na letadlo o něm získáme informace. Můžeme poslouchat i přenos komunikace z řídící věže.
Dost se tím doma bavíme :) Třeba když letadlo letí nad námi, víme, že za 5 minut přistane.
http://slowtv.playtvak.cz/planespotting-0pr-/planespotting.aspx?c=A150624_164934_planespotting_cat
Opouštíme autobus a jdeme na prohlídku terminálu 2.
Odpočinková místnost |
Tapisérie Petra Síse k poctě Václava Havla - podoba člověka, který v jednom krátkém okamžiku prolétává nad Prahou a vyzařuje z něj láska |
nástupní mosty |
VIP salonek - čekárna |
Spojovací objekt mezi terminály 1 a 2 s pohyblivými chodníky je opravdu prostorově velkorysý. Snad až moc?
Pohled na prst B u terminálu 1. Poslední stání má víc nástupních mostů. Slouží pro velká letadla Emirates.
Emirates mají také své VIP salonky. Procházíme kolem, jsou to pěkné menší pokojíky. Líbí se mi víc než salonek v terminálu 2. Ale nefotím tu. Až před východem tuhle plastiku.
Sem pro nás přijíždí zase autobus a odváží nás zpět k terminálu 3. To je konec exkurze.
My se ale ještě autobusem 119 vracíme k terminálu 2. Chceme na vyhlídkovou plošinu.
Jde se tam kolem Billy. Přes vchodem se mi líbí další plastika - Budha. Vypadá jako krajkový - složený z mnoha dalších Budhů. Je z bronzu. Jmenuje se Vyzařování a je tu v rámci projektu Sculpture line. Zrovna jako ti modří chobotnatci, co chodí po vodě u Žofína.
Vyhlídková plošina |
Sotva se připojil spojovací tunel, přiřítily se naráz dvě cisterny s palivem - asi konkurenční boj.
Ta na horší pozici chvíli okouněla a pak jí nezbylo než odjet.
Tady přijelo ještě auto s uklízecí četou.
A my už se taky klidíme domů.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)