neděle 13. října 2013

Zahrada Na Baště (Pražský hrad)

srpen 2013
V létě jsme při cestách kolem Pražského hradu několikrát procházeli přes zahradu Na Baště. Lze tudy jít z ulice U Prašného mostu, kdy těsně před bránou na druhé hradní nádvoří odbočíme doprava a přes zahradu se dostaneme na Hradčanské náměstí. Nebo je možné zahradou projít z Hradčanského náměstí rovnou na druhé hradní nádvoří. Ale vlastně chci použít lepší výraz - procházeli jsme se zahradou Na Baště.Upravil ji na přelomu dvacátých a třicátých let minulého století Josip Plečnik. Byli jsme tady na Mapy.cz






--------------
Do zahrady jsme vstoupili z ulice U Prašného mostu po takzvané Plečnikově lávce s balustrádou tvořenou kamennými vázami antického stylu. Po levé straně okna Obrazárny, pod námi vpravo Horní Jelenní příkop.



Po schodišti vystoupíme do zahrady a ještě vzhůru do podloubí.


 Shora  vidíme nevelkou zahradu japonského rázu s dřevěnou pergolou, zastřešující zbytky odkrytého zdiva malé obranné věže z doby Přemysla Otakara II.





Sejdeme dolů.




Na ploše udržovaního trávníku leží  nášlapné  kameny. V pozadí budova, kde je  Španělský sál a Obrazárna.


V rohu zahrady stojí také restaurace z let 1957-58, původně zamýšlená jako zahradní pavilon s otevřenou terasou, zrekonstruovaná v r. 2003.


Malebný zahradní celek doplňují ozdobné keře i cestičky sypané drobným štěrkem.



Část baštovního dvora (u vstupu z Hradčanského náměstí), jenž bývá někdy označován  i jako čtvrté hradní nádvoří, nechal architekt vydláždit oblázky, zatímco zadní část, ze které přicházíme, vyrovnal zvýšením terénu a zpřístupnil efektním polokruhovým schodištěm.



Ze zahrady nyní můžeme vyjít vpravo na Hradčanské náměstí nebo doleva na druhé hradní nádvoří.
Zahrada Na Baště je zdarma přístupná i v zimě. Je otevřená stejně jako areál Pražského hradu.
Text čerpán z MUDROVÁ, Ivana. Prahou s otevřenýma očima. IV
Byli jsme tady na Mapy.cz

5 komentářů:

  1. Krásný blog i povídání. Praha je moje srdeční záležitost. Ale jak vidím, jsem ostuda, když vlastně každý den můj pohled sice spočine na Pražském Hradě, leč letos jsem tam ještě nebyla... Ale slibuji, že na podzim, až se mi nebude chtít nikam výletovat, určitě zajdu objevovat něco pro mne neobjeveného.

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuji za návštěvu a milý komentář. Udělal mi radost :) Pravda je, že člověka to krásné podzimní počasí táhne spíš z města ven. A když jdeme do města, skončíme v nějaké zahradě. Přeji vydařené výletování!

    OdpovědětVymazat
  3. Dobrý den,
    zajímalo by mne, co je to za keře v zahradě,jak jsou vysázeny geometricky? Tisy, tůje nebo snad jalovce? Je to krásná zahrada a hezky o ní píšete ;-). Děkuji za odpověď, Anna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také pěkný den, tisy to nejsou. Asi tůje, ale nevím to jistě. Tak mám aspoň úkol to vyšetřit, až tam příště zavítáme :)

      Vymazat
    2. Tak jsme šli nedávno zase kolem - řekla bych, že jsou to opravdu tůje.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)