neděle 15. srpna 2021

Ze Zahrádek do Pekla

Den výletu: Pá 30.7.2021
Zase jsme v horkém dni hledali výlet ve stínu. Vybrali jsme Peklo. Jenže v pekle je horko. A bylo i tady. Jako v prádelně. Výlet se nám i tak moc líbil. Šli jsme ze Zahrádek údolím Peklo ke Skautské skále a stejnou cestou zpět. Jenom jsme neměli dost elánu na odbočky k zajímavostem podél naší trasy a ani obec Zahrádky jsme řádně neprozkoumali. Snad se sem ještě vrátíme.

Byli jsme tady na Mapy.cz

Parkujeme v Zahrádkách a míříme k zámku. Od něj vede naše trasa - Naučná stezka Peklo.

Nejvýznamnější stavbou v Zahrádkách je zámek. První zmínka o Novém zámku pochází z roku 1556. Původně renesanční zámek vlastnili Vartemberkové, později Kounicové, kteří provedli rozsáhlé barokní úpravy zámku a také  parku. Posledními majiteli byli Lichtenštejnové. Nyní je zámek v majetku Univerzity Karlovy. Před požárem v roce 2003 sloužil jako výukové středisko a penzion. V současnosti byla započata rozsáhlá rekonstrukce.

Některá okna jsou stále černá od kouře, ale park vypadá upravený.

Míříme k altánku.

Odtud je zajímavý výhled na obec, ty domky u skalisek by stály za průzkum

Habrová alej byla revitalizována roku 2013. V minulosti sloužila jako přirozená ochrana pro dřevěný kuželník, který byl i zastřešen a sloužil hlavně pro panstvo ze zámku.

Jdeme obecním parkem, ve kterém stojí dřevěné sochy

Scházíme do údolí, kde nás vítá skalní obydlí pro ovečky

Údolím teče Robečský potok a přetíná ho  ocelový železniční viadukt dlouhý 209m a vysoký 24m, který byl vybudován na  pěti obloucích z pískovce v r. 1898 a řadí se mezi významné technické památky. Oblouky jsou ještě dál po pravé straně,  nevyfotila jsem most celý...

Jako oblast příměstské rekreace bylo Peklo ceněno již v 19. století. Tehdy upravil hrabě Vincenc Kounic, majitel panství Nový zámek (dnešní Zahrádky), okolí zahrádeckého zámku včetně Pekla v romantický krajinný celek. Robečský potok byl po celém toku splavný a plavba ve člunu patřila k oblíbeným zábavám šlechty.

V té době Peklo ohrozil záměr stavby železnice Česká Lípa - Lovosice. Na nátlak vlastivědného spolku a veřejnosti a na příkaz samotného císaře Františka Josefa došlo k přepracování projektu a za pouhý rok v r. 1898 údolí překlenul ocelový viadukt.

Blížíme se do vesničky Karba.
Je to malá osada s roubenými chalupami, vznikla v 1.polovině  17. století. Začátkem 19. stol. se stala pro svoji romantickou polohu oblíbeným cílem výletů českolipských obyvatel, zvláště pak po zřízení železniční zastávky Zahrádky v r. 1898. Tehdy patřila k atrakcím hostince v Karbě vyhlídka na skále, kam se vystupovalo po železném schodišti.

Národní přírodní památka Peklo

Území mezi Karbou a Robčí bylo v r. 1967 vyhlášeno národní přírodní památkou s názvem Peklo.

Jedná se o údolní nivu Robečského potoka s okolními skalními stěnami v délce 4 km až k bývalému mlýnu pod osadou Karba. Předmětem ochrany jsou všechny přírodní složky a především bohatý výskyt bledule jarní.  Při jarním tání Robečský potok vystupuje ze břehů a zaplavuje údolní nivu se zbytkem lužního lesa. Po opadnutí vody rozkvétá na okolních lukách velké množství bledulí jarních.

Ledovcová řeka, předchůdce dnešní Ploučnice, zde v kvádrových pískovcích svrchní křídy vytvořila kaňonovité údolí. Přitom vznikla řada nápadných skalních útvarů. Žije tu např. vydra říční, ledňáček říční a naše největší sova - výr velký.

Je zde zakázána jízda na kole.

Vysoká  návštěvnost se soustřeďuje zejména do doby kvetení bledulí - až 6000 turistů za měsíc. Turistický chodník byl zrekonstruován v r. 2014.

Za třicetileté války bylo Peklo skrýší pro obyvatele okolních vsí před vojenskými oddíly. Také za prusko-rakouské války (17540-2) se v Pekle ukrývali muži před pruskými verbíři.

Tady vstupujeme do Pekla. Většinou je tu zelené přítmí a vlhko. Místy oceňujeme dřevěný chodník. Několikrát přecházíme potok po dřevěných lávkách sem a tam. Okolo se tyčí vysoké skály, často s převisy - paráda :)

A jednou vede značka temným tunýlkem. Manžel vylovil z baťůžku čelovku a já si vystačím s telefonem :)

Tady jsou ve skále vytesané otvory a je tu pěkné posezení

Tunýlkem vede značka, ale dá se i obejít

Posezení pod převisem

Přicházíme k nějakému stavení a ze ním je louka a pěkná skála

Pod skálou jsou schůdky lákající k posezení. Děláme si piknik.

A pak už jen kousek ke Skautské skále. Bohužel je tu nějaká velká rodina a vaří si na ohni...
Tak fotím jen vršek skály. Na té bíle cedulce je skautská lilie.

A jdeme stejnou cestou zpět.

Ušli jsme 11 km.
V textu je čerpáno z tabulí naučné stezky.

1. Moc hezké fotografie Maruško. Tam to dobře znám. Koukám, že i fotky jsme obě pořizovaly ze stejných míst. Měj se moc hezky.

2. Marie, tak to byl nádherný výlet pro mne neznámým místem. Mám ráda toulání kolem vody a skal, takže tady by se mi móóc líbilo. A ty chalupy ..., nádhera.
    Přeji hezké dny. D.

3. Ač Peklo,je tam nádherně.Zahrádky znám,manžel tam v dětství nějaký rok bydlel.V dlouhé budově vlevo před zámkem.Byli jsme tam několikrát a i často přes ně jezdíme.Nádherně jsi vše zdokumentovala.
    Maruško,měj se hezky

1. Děkuju. Doufám, že se do Zahrádek ještě vrátíme, už tam vidím další výlety :)

4. Zažili jste opět krásný výlet. Fotky jsou inspirující; tak třeba zase někdy.

5. Maruško krásný výlet. Na takovém místě by se mi líbilo.

6. Maruško, hezky jsi výletovala a pěkné fotky! Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

7. Zajímavé místo, ale hodně vzdálené. Znám jen Peklo nad Zdobnicí. ☺

1. Jé, loni jsme byli týden V Říčkách. V okolí je tolik pěkného!

8. Krásná procházka. Také jsme šli ze zahrádek přes peklo do České Lípy. Ve skalách jsem si užívala nejen skály a tůňky, ale i mechy a hmyzáčky. Ale byli tam i komáři a tak se nedalo moc zdržovat. Je to ale zajímavá lokalita. Přeji hezký den a chválím fotky.

1. To je pravda, komáři zaútočili už v parku před zámkem. Ale měli jsme repelent a pak v údolí to kupodivu docela přestalo :)

9. Hezký výlet, není Peklo jako peklo, tady ny se mi líbilo 😉
    Přeji hezké dny. J

10. To je naprostá nádhera! Miluji cestování a chození na různé tůry a výlety po Česku i v zahraničí. Nedávno jsem si koupila super dřevěný příbor, který je lehoučký, omyvaletný a hlavně něco vydrží! No už se nemůžu dočkat, až někam vyrazím a vyzkouším ho! Teď s přítelem plánujeme na začátku září vyrazit do Krkonoš.

11. Kdybyste chtěli vidět poctivé peklo s velkým P, tak doporučuji Čertovinu u Hlinska. Skutečně se tak ta obec jmenuje. A jeden místní tam vybudoval podzemní peklo, takovou turistickou atrakci pro děti i pro dospělé. :) Byl jsem tam dvakrát s vnukem a vždycky to bylo super. :) Teď už vnuk odrostl, tak se chystáme pod stan. Koupili jsme vybavení do přírody a doufáme, že to ještě v září stihneme. Rádi bychom šli údolím Krounky. :)

12. Hezké peklíčko, pěkně zelené :-) Líbil se mi ten viadukt, že železnice nenarušila údolí. Hezké fotografie

1. Děkuji moc:) To se mi taky líbilo, že lidem vyhověli a údolí nezničili :)