pátek 5. února 2021

Ronov nad Doubravou - Chittussiho údolí

Den výletu: Ne 21.4.2019
Ronov jsem si vždycky přála navštívit - jen tak pro zajímavost.
Vlastně proto, že za svobodna jsem se  jmenovala Ronová.  V jiném výletě jsme zdolali i kopec Ronov. Tady ve městě jsem se z cedule dozvěděla, že název města je odvozen  od zkřížených ronů, které měli Ronovci ve svém znaku. Jedná se o osekané kmeny s pahýly větví sloužící ve středověku jako primitivní žebříky, často užívané při dobývání hradů.

Z Ronova jsme se vydali podél řeky Doubravy Chittussiho údolím do Mladotic a zpět.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Parkujeme v Ronově na náměstí. Na to, že je duben, je pořádné horko. Tak jen obejdeme kostel  sv. Vavřince a vydáme se hledat chládek v údolí řeky Doubravy.

Město Ronov nad Doubravou leží v nadmořské výšce 225 m n. m.

Založení sídla je doloženo listinou z 22.3.1307, podepsanou Oldřichem z Lichtenburka. Za první republiky se panství mění na nadační velkostatek. Jeho sídlo se nacházelo v budově nazývané Zámek č.p. 1. Městečko leží na úpatí Železných hor na řece Doubravě. Převážná část původních staveb byla dřevěná. To  mělo za následek, že velká část domů podlehla v letech 1847, 1854, a 1862 rozsáhlým požárům. Po těchto událostech se začaly stavět domy zděné. Náměstí je čtvercového půdorysu. Uprostřed stojí rozsáhlá stavba kostela sv. Vavřince, postavená v pseudobarokním slohu v letech 1849-52. Založení parku na jižní straně kostela se datuje k roku 1908.  Dnes na jeho místě stojí nově zrekonstruovaný park v roce 2015.

Významní rodáci

Antonín Chittussi (1847 - 1891) významný český krajinář 19.století. Narodil se v domě č.p. 115. Působil v Čechách, Bosně a ve Francii. Po návratu do Čech ovlivnil významným způsobem krajinomalbu. Přestože zemřel mladý (43 let), zanechal za sebou výraznou stopu v dějinách českého malířství. Nebýt jeho působení, opozdilo by se české krajinářství ve svém moderním vývoji.

V období okupace v roce 1941 byl v Ronově nad Doubravou natočen film podle stejnojmenného románu spisovatele Jana Drdy - Městečko na  dlani. Ve filmu bylo použito mnoho filmových záběrů z města. V komparzu se objevilo mnoho místních občanů.

Dobroslav Orel (1870-1942) - český hudební vědec a vysokoškolský  profesor, který se věnoval dějinám a reformě církevního zpěvu.

V městě je několik architektonicky zajímavých domů. Nejcennějším je průčelí domku č. p. 25 s figurální výzdobou v plochém reliéfu.

K městu patří i hřbitovní kostel sv. Kříže. Jedná se o jednu z nejstarších památek v okolí. Jeho počátky se tradují do první třetiny 13. století. Z této doby pochází  ještě dnes dochované románské fresky.

Stoupáme k němu po silnici kousek do kopce. Stojí už za městem v nadmořské výšce 306 m n.m.

Kostel je pozůstatkem obce Protivany, připomínané roku 1325. V 16. století je však udávaná již jako zaniklá. Jižní část tohoto kostel je románská (2. pol. 12 stol.). Presbytář pochází ze 14. stol., věž je renesanční z roku 1603.  Uvnitř jsou fragmenty nástěnných maleb z počátku 13. století.

Od kostela je pěkná vyhlídka na Železné hory.

Od kostela sv. Kříže scházíme dolů k řece Doubravě. Půjdeme Chittussiho údolím.

Chittussiho údolí

Romantická část toku řeky Doubravy mezi Mladoticemi a Ronovem n. D. Řeka zde vtéká do úzké soutěsky, která svým krajinným rázem, pobřežními porosty, kanenitým korytem a vysokými stráněmi patří k nejromantičtějším úsekům. Řečiště je pokryto shluky velikých balvanů s ohlazeným povrchem. Při vyšším stavu vody zde řeka vytváří prudké a časté peřeje. Reliéf soutěsky směrem k Ronovu otevírá a tvoří společně se splavem říční údolí mezi dvěma kostely, sv. Martinem na levém břehu a kostelem sv. Kříže na pravém. Za pozornost tu stojí náhon Korečnického mlýna, jenž byl v úseku 50 m vysekán jako tunel do skály. Údajně dvěma doživotně odsouzenými trestanci, kteří si tak vysloužili vysvobození. V roce 1884 bylo toto údolí ztvárněno A. Chittussim na zřejmě jeho nejznámějším obraze "Údolí řeky Doubravy" a od padesátých let minulého století nese údolí pojmenování po tomto významném rodákovi.

Jdeme po cestě mezi kanálem - je to náhon ke Korečnickému mlýnu. Ten ale leží blíž k městu. Kolem něj tedy nepůjdeme, ani k němu cesta nevede.

Mlýny a další zařízení na vodní pohon
Na řece Doubravě a jejích přítocích se v minulosti nacházelo velké množství vodou poháněných zařízení. Jen v prostoru mezi Spačicemi a Ronovem nad Doubravou bylo 15 obilných mlýnů, 9 pil, 3 železářské hamry, 1 železárna s vysokou pecí a nespočet elektráren pokrývajících vlastní potřebu.

Tady je vidět, že náhon vede i tunelem ve skále.

Po pravé straně máme řeku Doubravu se spoustou bílých balvanů..

Tady je pohled zpět

A tady se řeka dělí

Pokračujeme dál podél Doubravy

Na chvíli nás cesta zavede zas vzhůru, abychom se podívali zas na Železné hory

a hned se zas vracíme k řece

Přicházíme do Mladotic

Obec Mladotice leží na středním toku řeky Doubravy a první písemná zmínka o nich pochází z roku 1339. Od konce 70.let 20.století jsou místní částí města Ronov nad Doubravou, vzdáleného asi 2,5 km. V r.2018 zde žilo 120 obyvatel.

Najdeme si místečko na posezení, vybalíme svačinu a piknikujeme.

Stejnou cestou se vracíme zpět.

Když stoupáme zase ke kostelu sv. Kříže, je tu malinká kaplička.

Ještě jednou to hezké stavení

A naše cesta končí zas na Chittussiho náměstí.

Ušli jsme asi 7,5 km.

V textu je čerpáno z naučných tabulí při cestě.

1. Asi tu zlobí nějaký šotek a posouvá starší příspěvky dopředu, protože mi tenhle dnes nabídnul jako novinku :o) Ale je fakt, že dnes, na začátku února, mě už zelený dubnový sluníčkový výlet potěšil o to víc. Jeeeee, já už se těším na jaro. A Ronov neznám vůbec, tak díky, že jsem mohla nakouknu.
    Měj prima dny, Petra

1. JJ, ten šotek je moje lenost :) Nestihnu napsat výlet a tak ho pak odkládám. Ale píšu úplně na začátek, kdy to bylo. Tenhle je už hodně starý - z roku 2019. Ale chtěla jsem ho mít zaznamenaný..

2. Krásné fotky. To údolí je opravdu krásné, ideální na nějakou romantickou procházku :) Moc se mi líbí ta výzdoba domu na třetí fotografii, to se jen tak nevidí :)

3. Super krásný výlet! Ronov znám, ale jiný, ten u Stvolínek ( Českolipsko).Je to zřícenina hradu. O tom Tvém městečku čtu poprvé. Je tam krásně a cesta údolím nádherná. Jak jsem se koukala do té mapy, tak docela pěkný kus cesty jste ušli. Ono také záleží na terénu. Po rovině nebo mírně zvlněné krajině ty kilometry utíkají jinak, než když se člověk plahočí do prudkých kopců...Děkuji za krásnou podívanou a přeji Ti příjemné dny.

1. Na zříceninu Ronov jsme už taky vyšli. Byl to pořádný krpál :) A ještě jsem ten výlet nenapsala.

4. Krásný výlet. V Ronově nad Doubravou jsme ještě nebyli, dívala jsem se na mapu a od nás to není tak daleko.

1. Náš výlet byl docela malý, ale blízko je ještě zámek Žleby - park, obora, bílí jeleni. Aby se vám cesta vyplatila :)

5. Maruško,krásně vypracovaný příspěvek a fotografie.Tady to vůbec neznám,je to dost z ruky.Líbí se mi procházky podél toků rybníků a řek a už se na takovou jarní procházku s blatouchy těším.
    Měj hezkou neděli

6. Marie, procházka kolem Doubravy mne dostala. Miluji toulání kolem vody a tady je opravdu nádherně. Musím se podívat na mapy, kde že jste to vlastně byli. :o)
    Přeji hezkou neděli. D.

1. Děkuji :) Dávám na začátek odkaz na trasu, kudy jsme šli..

7. Tuhle oblast vůbec neznám. Toulky kolem vody mám také moc ráda, píšu si na seznam míst, kterých bych chtěla navštívit.
    Děkuju za tip!

1. Díky moc! Vlastně tu oblast také moc neznáme :) je fajn, že máme ještě hodně co prozkoumávat.

8. Tam to je ale pěkné, především ta část podél říčky.

9. Moc krásný výlet s mnohým poučením. Opravdu krásná příroda i památky. Děkuji i za mapu místa.

1. Děkuju moc! Trasu na mapách.cz se snažím dávat pokaždé :)