pátek 31. října 2014

EHD 2014 - Kaple sv. Eliáše ve Vojanových sadech

Den procházky: So 6.9.2014
V rámci Dnů evropského kulturního dědictví jsme nejprve zamířili do Vojanových sadů, kde byla tentokrát zpřístupněna kaple sv. Eliáše. Ta černá krychle mě vždycky zajímala, vypadá tak nějak čertovsky.
Byli jsme tady na Mapy.cz







Když se řekne Eliáš
přiřadí se mi automaticky jméno Patrik (i když jsem jen sváteční hokejový fanda). A ještě se mi vybaví Eliášova světélka v souvislosti s mayovkou "Duch Llana Estacada".  Za bouřky plaménky nad kaktusovými květy - vznikají vybíjející se statickou elektřinou.

Starozákonního proroka Eliáše jsem si musela vygůglit. Má také leccos s ohněm společného - nezemřel, ale byl vzat do nebe na ohnivém voze.

Sv. Eliáš
Postavení:   prorok
Úmrtí: kolem r. 850 př. Kr.
Patron: karmelitánů, letecké dopravy; vzýván proti ohni a nepříznivému počasí
Atributy: anděl,dítě, havran, nanebevzetí v ohnivém voze


Kaple
je z doby mezi lety 1660-1670. Stojí na nepravidelném půdorysu, který se blíží tvaru latinského kříže. Fasáda kaple je ozdobena napodobeninami krápníků (jako jeskyně - grotta).

Z původní výzdoby lze rozeznat zbytky zoomorfní výzdoby - figurek zvířat, např. hada a
erb nad vchodem - znak karmelitánů na podkladu císařské orlice se zlatým rounem.

Ve vnitřní výzdobě kaple jsou rovněž použity imitace krápníků, dále též přírodní kameny, mušle, zrcátka apod.  Brr - tady na fotce je to takové bradavičnaté, ale ve skutečnosti to nepůsobilo odpudivě..

Interiér kaple  je osvětlen oválnými okénky a bočními okny.


Na stropě kaple se nachází pět oválných obrazů z legendy proroka Eliáše od neznámého autora.


Jedná se o Eliáše na poušti, Eliáše křísícího syna vdovy v Sareptě ( fénické město) , Eliášovu oběť na Karmelu (pohoří v Izraeli), Eliáše na ohnivém voze a Eliáše se svým pláštěm.
Tady jsou zvětšené tři z nich





Kaple je dnes bez vnitřního vybavení. Původně v ní byl oltář se sochou sv. Eliáše a dále socha sv. Josefa z 18. století.
Roku 1663 bylo pod kaplí umístěno tělo první převorky a zakladatelky pražských karmelitek pražského Karmelu Matky Elekty. Dnes jsou její ostatky na Hradčanech v kostele sv. Benedikta.

V roce 2013 městská část Praha 1 dokončila celkovou rekonstrukci kaple.



Fotky vnitřku moc nevynikly - ve skutečnosti to bylo uvnitř hezčí..
Text čerpán z letáčku ke Dnům evropského dědictví.

3 komentáře:

  1. Ještě než čtu, projíždím si obrázky a hned mě napadlo Ježíši co to je, přeběhl mě mráz po zádech a vůbec mě to nepřipadá jako něco, kde bych si chtěla kleknout a pomodlit se? Velice zvláštní stavba, píšete kaple, je to vysvěcené? já bych se tam bála vstoupit?
    Pěkný víkend přeji. Anna

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vypadá opravdu trochu strašidelně, že? Ale ve skutečnosti tam žádné zlo na nás nedýchalo. Spíš mi to přišlo zajímavě neobvyklé :)
      Ale kaple - jsou tam 3 - ve Vojanových sadech jsou obvykle zavřené. Letos na EHD otevřeli Eliášovu a loni se mohlo nahoru na terasu Výklenkové kaple sv. Jana Nepomuckého. Také přeji pěkný víkend!

      Vymazat
  2. Je to chrám slovanského boha, mozna Perun nebo může být Belobog a Černobog nebo mohou být všechny 3. Sv. Eliáš a sv. Jiří nahradili Peruna.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)