čtvrtek 18. července 2024

Tetínské vyhlídky

Den procházky: Ne 23.6.2024

Navštívili jsme Tetín a prošli se po naučné stezce Tetínské vyhlídky. Od zříceniny hradu po vyhlídku Pod Damilem a zpět do Tetína.

Šli jsme tudy: na Mapy.cz

Na webových stránkách

jsou  vyobrazeny všechny tabule naučné stezky - i s obrázky. Škoda, že to tak není všude....

Parkujeme na náměstí a kolem upravené nádrže jdeme ke kostelům

Vedle sebe tu stojí románský kostel sv. Kateřiny (konec 12. st.)  a barokní kostel sv. Ludmily (17 st.)

Podle mýtických vyprávění Tetín založila Teta, sestra kněžny Libuše a nechala zde postavit hrad.

Tetín byl od raného středověku významnou křižovatkou zemských cest. Blízko Hradiště byl brod přes řeku.

Torzo tetínského hradu

Pohled směrem na Beroun

Pohled směrem od Berouna

Tetínská rokle. Dříve v ní bývala jeskyně - Turské maštale. Později tu byl otevřen vápencový lom a zůstala jen Poslední síň. I ta byla zničena při sesuvu půdy v roce 1956. Dnes se v prostoru bývalého lomu nachází 20 jeskyní.

Vracíme se obcí

ke kostelu sv. Jana Nepomuckého.

Na jeho místě nejspíše stávala dříve dřevěná stavba zasvěcená sv. Michaelovi, kterou podle legendy nechala nad hrobem kněžny Ludmily vybudovat Drahomíra, Ludmilina snacha a objednatelka kněžniny vraždy.

Kněžna sv. Ludmila patří ke klíčovým osobnostem českých dějin. Je první českou panovnicí, první českou pokřtěnou ženou, první českou světicí, babičkou a vychovatelkou sv. Václava. Zemřela mučednickou smrtí r. 921 na Tetíně.

Z prostranství před kostelem je posezení a opět krásné výhledy.

Obcházíme kostel kolem dokola

Na domě vpravo je cedulka, že Václav Hájek z Libočan působil na Tetíně jako kněz v letech 1533-39 a psal zde svoji Kroniku českou

Naučná stezka nás vede do rozpáleného kopce.

Vodojem
Vlastní vodovod včetně prvního vodojemu byl dokončen roku 1896. Voda jím byla zavedena nejdřív jen do velkostatku a do kašny na návsi. Do roku 1912 byla zavedena do většiny tetínských domů. V letech 1932-3 byl vybudován vodojem nový. Současně využívaný vodojem byl postaven v 90. letech 20. století a počátkem tisíciletí byl napojen na systém Želivka. Z rybníka na návsi je k dispozici požární a závlahová voda.

Usilovně jsme vystoupali na vyhlídku Pod Damilem - Tetín máme jako na dlani

Na mapě jsme objevili, že kousek dál je v lese altánek s posezením, tak se tam hrneme - na piknik :)

Zpět nás stezka vede kolem ohrady pro kozy

Běloskvrnáč pampeliškový - to mi prozradil Google Lens

Beroun s dálnicí

Už se blížíme do obce

A kolem stájí a zámku dojdeme zas na náměstí.

Ušli jsme něco přes 4 km.

1. Maruško,to byl úžasný výlet.Nádherné fotografie a povídání k nim.
    Překvapilo mě,že jsou to jenom 4 km.Ráda bych se sem také podívala,ale co je za Prahou,tak zatím neplánuji.I když manžel kdysi projížděl Prahou bravurně.
    Díky za tip.Měj se hezky

1. My tímhle směrem jezdíme na Říčany a pak u D1 po okruhu. V tu dobu, kdy jedeme, s tím máme dobrou zkušenost :)
      Přeji Ti krásné výlety.

2. Šla jsem tam vloni na jaře směrem na Srbsko a Karlštejn. V Tetíně to mají pěkně opravené, líbilo se mi tam. Zdraví Večernice.

3. Tetín máme moc rádi, chodíme tam celkem pravidelně. Krásné fotky, Maruško!

4. Fukčarinka - Maruško, to jste si udělali krásnou procházku ☺Také už ujdu více km, ale mám pomocníky trekové hole ☺Měj pohodové dny.

5. Maruško, podle fotografií bych řekla, že to bylo mnohem víc kilometrů, a tolik krásných pohledů. Beroun znám, Koněprusy znám - ale v Tetíně jsem ještě nebyla. Ani jsem nevěděla, s kolika osobnostmi je spjat... Děkuji za krásné fotografie a tip na výlet. Hezké letní dny

6. Maruško, to jsou nádherné fotografie z moc hezkých míst. Ten běloskvrnáč je nádherný!!! Dnes už jsem se na Tvůj blog dostala bez problémů. Přeji Ti krásný den.

7. To jsem si moc oddychla. Docela mi to dělalo starosti.
    Měj se krásně.

8. Na Tetín se s kamarádkou už delší dobu chystáme, ale vlakem a dojdeme pak asi až do Berouna, už jsem tam mnoho let nebyla. Kdysi jsem šla přes Koukolovu Horu do Neumětel a tam okolo, to už dnes neujdu. Máš to moc hezky nafoceno. Jiřina z N.

1. Díky! Někdy dávno jsme na Tetíně také byli. Teď je to tam všechno takové naleštěné :)

9. Tolik krásných míst máme, že je ani člověk nestačí navštívit. A to jsem byl v Berouně několikrát...skvělá reportáž!