Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s nádražím Bubny nebo Holešovice zastávka. Nedávno - 1.6.2020 - se na něj po téměř tříleté rekonstrukci znovu vrátily vlaky. Jezdí tudy linky z Prahy do Kladna a Kralup nad Vltavou.
Nově otevřený viadukt jsme ještě neviděli, ale na podzim jsme se po něm prošli v rámci dne otevřených dveří. Byli jsme tady na Mapy.cz
Info o Negrelliho viaduktu na Wikipedii
Vystoupali jsme po provizorním schodišti na karlínské straně - tady
Pohled zpět k Žižkovu
Koleje na most teprve položí, proto se tu můžeme pohodlně projít. Zatím sem pokládají nějakou pružnou vrstvu, která bude zřejmě tlumit hluk.
Na takovýchto akcích vidíme Prahu zase jinak a to máme rádi. Tady ale byly ztížené podmínky - bohužel. Nesmělo se k zábradlí - skoro všude byly kovové bariéry asi metr od zábradlí a každých padesát metrů stál jeden odhodlaný bezpečnostní hlídač.
Tak proto je na fotkách buďto zábradlí nebo jen průhled skrz jeho největší škvíru :(
Tady je skrz škvíru pohled Sokolovskou ulicí směrem do Karlína
Historie viaduktu
Negrelliho viadukt je druhým nejstarším mostem v Praze a vůbec prvním pražským železničním mostem přes Vltavu. V letech 1845 - 9 ho stavěli čeští, němečtí a italští dělníci pod vedením inženýra Aloise Negrelliho jako součást Severní státní dráhy z Prahy do Děčína. První slavnostní vlak po mostě projel 1.června 1850.
Viadukt měří celkem 1430 metrů a přes 50 let byl vůbec nejdelším mostem v Evropě. Původně byl celý kamenný s 87 klenbami, které nad řekou byly ze žuly a na souši z pískovce. V roce 1873 byl dostavěn tzv. "Karlínský spojovací viadukt" o délce 351 metrů, který se skládá z dalších 13 kamenných a cihlových oblouků. Ten propojuje Bubny s Libní bez nutnosti zajíždět na Masarykovo nádraží.
Postupem času bylo několik kamenných kleneb nahrazeno klenbami betonovými, posléze čtveřici kleneb nahradily v letech 1952-3 předpjaté železobetonové nosníky. Dodnes je Negrelliho viadukt nejdelším železničním mostem v ČR. Během své existence neprošel nikdy celkovou rekonstrukcí, ta začala až v polovině roku 2017.
Negrelliho viadukt je druhým nejstarším mostem v Praze a vůbec prvním pražským železničním mostem přes Vltavu. V letech 1845 - 9 ho stavěli čeští, němečtí a italští dělníci pod vedením inženýra Aloise Negrelliho jako součást Severní státní dráhy z Prahy do Děčína. První slavnostní vlak po mostě projel 1.června 1850.
Viadukt měří celkem 1430 metrů a přes 50 let byl vůbec nejdelším mostem v Evropě. Původně byl celý kamenný s 87 klenbami, které nad řekou byly ze žuly a na souši z pískovce. V roce 1873 byl dostavěn tzv. "Karlínský spojovací viadukt" o délce 351 metrů, který se skládá z dalších 13 kamenných a cihlových oblouků. Ten propojuje Bubny s Libní bez nutnosti zajíždět na Masarykovo nádraží.
Postupem času bylo několik kamenných kleneb nahrazeno klenbami betonovými, posléze čtveřici kleneb nahradily v letech 1952-3 předpjaté železobetonové nosníky. Dodnes je Negrelliho viadukt nejdelším železničním mostem v ČR. Během své existence neprošel nikdy celkovou rekonstrukcí, ta začala až v polovině roku 2017.
Po pravé straně, za chvíli půjdeme nad Rohanským nábřežím
Budova IBC - tu znám, tady jsem v minulém století pracovala (někdy v r.1997). Byla vyhlídka na vlaky :)
V mezeře - Hotel Hilton
Rekonstrukce
Celková rekonstrukce začala v polovině roku 2017 a skončila teď. Stěžejní součástí stavby byla oprava nosné konstrukce. Vzhledem ke stáří mostu zahrnovala i kompletní rozebrání a opětovní postavení některých původních mostních kleneb a pilířů. Projektová dokumentace uvažovala s rozebráním kamenných kleneb zejména na ostrově Štvanice, ale po provedené stavebně-technické diagnostice bylo rozhodnuto o kompletní obnově dalších sedmi kleneb.Všechny práce probíhaly pod bedlivým dozorem památkářů. Obnovou prošly také novodobější přemostění Bubenského nábřeží a Pernerovy ulice. Zcela nové jsou mostní konstrukce přes ulice Křižíkova a Prvního pluku. Druhá jmenovaná je pouze jednokolejná, neboť dopravní význam spojovací větve Negrelliho viaduktu poklesl po roce 1980 po dobudování tzv. Holešovické přeložky a již před stavbou byla dlouhodobě užívána pouze jednokolejně.
Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také plynulejší a bezpečnější provoz. Na trať nyní může vyjet až 14 párů vlaků za hodinu. Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími systémy.
Díky rekonstrukci se rovněž významně posílí význam mostu, jako městotvorného prvku. V rámci stavby došlo k vybourání dodatečných vestaveb v mostních obloucích, které sloužily jako garáže či sklady. Prostor pod mostem se uvolnil a bude možné jej využít pro obyvatele a návštěvníky města. Mohou zde vzniknout kavárny, galerie nebo další kulturní prostory a vznikne zajímavá a atraktivní brána do Karlína
Díky rekonstrukci se rovněž významně posílí význam mostu, jako městotvorného prvku. V rámci stavby došlo k vybourání dodatečných vestaveb v mostních obloucích, které sloužily jako garáže či sklady. Prostor pod mostem se uvolnil a bude možné jej využít pro obyvatele a návštěvníky města. Mohou zde vzniknout kavárny, galerie nebo další kulturní prostory a vznikne zajímavá a atraktivní brána do Karlína
V budoucnu bude Negrelliho viadukt také součástí tratě z centra Prahy na ruzyňské letiště..
Ještě po pravé straně - Danube House - jako obrovská loď. A už jdeme přes Vltavu.
Vyhlídka vlevo na Vltavu a Hrad za mřížemi :)
V rámečku zábradlí je uprostřed Pražský Hrad, nalevo od něj je trošku vidět Strahovský klášter, uprostřed Hlávkův most, trochu vpravo elektrárna na Štvanici, vpředu sportovní kanál a plavební komory
V té plavební komoře u břehu bylo možné si v tento den prohlédnout i nejsilnější říční kolesový tažný remorkér Beskydy - o tom možná někdy příště
Zase pohled napravo - tady se upravuje břeh ostrova Štvanice
Viadukt pokračuje dál do Holešovic, ale pro nás prohlídka končí - už jsou tu provizorní schody dolů na Štvanici.
V textu čerpáno z naučných cedulí akce a z
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/negrelliho-viadukt-vlaky-rekonstrukce.A200601_071337_praha-zpravy_bur
https://www.idnes.cz/praha/zpravy/negrelliho-viadukt-vlaky-rekonstrukce.A200601_071337_praha-zpravy_bur
Zajímavý příspěvek.Ráda jsem se podívala na fotografie míst,která asi hned tak neuvidím.Měj hezký víkend
OdpovědětVymazatDěkuji - také hezký první letní deštivý víkend :)
Vymazat