čtvrtek 15. ledna 2015

EHD 2014 - Loretánská zahrada a hasiči, kaple sv. Barbory a zahrada Šternberského paláce

Den procházky: Ne 7.9.2014
Z vánoční současnosti ještě zpět do druhého dne EHD.  Prošli jsme se mezi vládními salónky na pražských nádražích, ale tím to neskončilo. Jedeme tramvají na Pohořelec a Loretánskou ulicí nejdřív do Loretánské zahrady.
Byli jsme tady na Mapy.cz







Do Loretánské zahrady naše noha ještě nevkročila, vždycky jsme tam jen nakukovali přes mříž a viděli požární nádrž a zanedbaný prostor. Teď je na mříži cedulka

a můžeme dovnitř,  nádrž vidíme bez mříže.

Mají tu být hasičské ukázky,


my jsme přitočili jen k vyprávění o stavbě protipovodňových zátarasů. Odnesli jsme si poučení, že díly zátarasů nejsou univerzální a musí se skládat podle plánu, takže může pomáhat jen poučený dobrovolník:)
A líbily se mi jejich přilby - zvlášť "hledí", které vypadá zvenku zlaté a neprůhledné. Dávaly je tam zkoušet jen dětem a já baba jsem si netroufla...

Získali jsme nový pohled na Loretu, resp. kostel Narození Páně.

Ani ten prostor na opačné už nevypadá zpustle.


Objevila jsem teď odkaz z r. 2013 o plánované opravě a zpřístupnění zahrady.
To by bylo!

Ve zdi Loretánské zahrady je umístěna barokní kaplička sv. Barbory (postavena někdy mezi 1725-30 Františkem Maxmiliánem Kaňkou).


Freska zobrazuje pověst, podle které někde na tomto místě byli v r. 1512 popraveni dva loupeživí rytíři - bratři Chlévcové - naražením na kůl. Jeden z nich se prý dokázal osvobodit a doplazil se až ke kostelu sv. Benedikta. (vpravo na obraze se opravdu plazí, ale zakrývá ho stín mříže..) Podle Hájka z Libočan lapka zemřel poté, když při zpovědi přiznal, že se modlil ke sv. Barboře a  na její přímluvu byl spasen.


Další milou zastávkou byl zahrada Šternberského paláce.
V r. 1770 byl zasypán hradní příkop oddělující Pražský hrad od Hradčan. A tady pak vznikla nevelká zahrada.  Byla by úžasná bez lidí. Teď jich tam bylo moc - tedy včetně nás. Chvilku jsme poseděli - představila jsem si, jak u toho stolku ráno snídáme...Ale Šternberkové nejsme, škoda...

Sedící



Mají tu spoustu soch - českých sochařů první poloviny 20.století.

Vítězství


Údiv

Údiv










Text je čerpán z letáčků ke Dnům evropského dědictví

4 komentáře:

  1. Snad Vás potěším, zahrada Šternberského paláce je v letní sezóně běžně přístupná, ani si nemusíte kupovat vstupenku do galerie. My tam chodíme na kafe, které si vždycky koupíme v kavárně na nádvoří a v zahradě si ho vypijeme :-)
    (Ale jinak koukám na tu Vaši trasu a ten den jsme se musely určitě někde potkat :-))
    HanaF

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji - to mám opravdu radost, že je zahrada přístupná. Hned si to opravím.
      Tak to se tam možná na jaře u kafe potkáme:) Zdraví Marie

      Vymazat
  2. V zahradě Šternberského paláce jsem se byla taky podívat a tip jsem získala právě od Praga-magica. A byla jsem tam úplně sama :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, už si vzpomínám - byla to podzimní vycházka. Já si to nějak nespojila.
      Ale už se těším, až si tam zajdeme v nějaký pošmourný den, to bude podle mě pro tu zahradu to pravé...

      Vymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)