úterý 23. července 2013

Podél Labe: Nymburk - Poděbrady - soutok Labe s Cidlinou - Libice nad Cidlinou se Slavníkovci a zpět

Dny výletu: so 6.7., po 8.7., čt 11.7., 25.7. a asi přijdou i další
Pohodový cyklovýlet po asfaltové cyklostezce - podél Labe z Nymburka do Poděbrad - tuto etapu lze absolvovat po obou stranách řeky. Pak po pravé straně řeky pokračujeme k soutoku Labe s Cidlinou a ještě do Libice nad Cidlinou, kde bývalo slavníkovské hradiště. Cestou je dostatek občerstvovacích stanic. :) Tam a zpět asi 27 km.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Nejlínější výlet pro horské kolo. Tak se nám líbil, že jsme ho opakovali s malými obměnami hned čtyřikrát za sebou.
Autem do Nymburka a parkujeme před mostem na straně ke Kolínu.
Po pěší lávce - to je pohled z ní - vedeme kola přes Labe

a pak už jedeme nerušeně po asfaltové cyklostezce směr Poděbrady - tedy proti proudu, do kopce :o)   Jede to samo! I když je horko, je cesta podél vody opravdu příjemná.
V Poděbradech jsme cobydup a pokračujeme na soutok Labe s Cidlinou. Tady je:

Provází nás naučná stezka Skupice - Huslík. Aby bylo jasno - Skupice je název jednoho slepého ramene Labe a Huslík je lužní les blízko soutoku s Cidlinou.
Na soutoku neodoláme a v restauraci si ve stínů dubů - pořádných chlapáků -  dopřáváme dobrý oběd.

Slyšíme ga-ga-ga a opravdu -  přicházejí kachny .

Celkem se jich přikolébalo 9.  Vcházejí  do hospody. Jdou  k nám. Drobíme jim tyčinky, co jsme si koupili k pití. Mají radost – sezobaly všechno.

Pokračujeme pěknou krajinou do Libice  nad Cidlinou.

Objevuje se  naučná stezka Libice (chybí na mapy. cz).
A informace jsou také zde

Libice se stala v 10. století nejvýznamnějším sídlem mocného rodu Slavníkovců.
Jsou tu zbytky hradiště,

ve kterém byly nejméně 3 chrámy, mincovna, hospodářské  a železářské objekty. Slavníkovci udržovali vlastní armádu a razili si i své denáry. Jeden ze 3 synů knížete Slavníka  - Vojtěch se stal  r. 982 pražským biskupem a později svatým Vojtěchem.
Libice měla styky s celou tehdejší kulturní Evropou. Přemyslovci měli z jejich vlivu takové obavy, že je v r. 995  vyvraždili. Byl to jeden z největších a nejstarších masakrů v českých dějinách.
Jak je výstižně popsáno zde

Termín Slavníkovci zavedl  v 19. st. František Palacký, oni sami si tak určitě neříkali.(cit. z tabule naučné stezky)

Památník byl v Libici postaven v roce 1965. Před základy kostela stojí bronzové sousoší sv. Vojtěcha a jeho bratra sv. Radima.

Před hradištěm je i památník o hradišti v různých jazycích.
V 19.století v Libici vznikla cihelna, cukrovar, továrna na hospodářské vozy a také sušárna na čekanku -používala se k výrobě cikorky.

Projedeme si Libici až k mostu přes Cidlinu, přejedeme ho jen tak na druhou stranu, ale hned se vracíme a jedeme zpět po značce na soutok a  do Poděbrad.

Při posledním z výletů se zastavujeme ještě před Poděbrady v restauraci  Labská Marina - s majákem :)

Dáváme se bramboračku - průměr, ale dobré posezení.
Musím pochválit aplikaci Meteor v telefonu. Díky ní tu pod stříškou v pohodě přečkáváme prudkou přeháňku a stačíme uklidit do sucha i kola.
 (v létě je třeba se schovat, když je dešťovitý flek na mapě zelený a horší,  modrá je v pohodě - ten déš´t se zřejmě před dopadem vypaří.)
Pokračujeme do Poděbrad.

Mezi Poděbrady a Nymburkem vede asfaltová cyklostezka po obou březích Labe. Přejet na druhou stranu lze v Poděbradech po lávce plavební komory a elektrárny.

Pohled z lávky proti proudu

A po proudu Labe.

Cestu do Nymburka jsme  různě střídali po obou březích.