neděle 14. března 2021

Z Nespek na Zbořený Kostelec a zpět

 Den výletu: Ne 27.10.2019
Už přes rok zapomenutý, podzimní slunečný výlet - líbil se nám moc. 
Byli jsme tady na Mapy.cz












Parkujeme v Nespekách u výletní restaurace. Je tu živo a my se už těšíme, jak si tu po výletě zaslouženě pochutnáme. 
Nejdřív se ale vydáme podél Sázavy na Zbořený Kostelec.




Ledce - statek a rybník a kostel sv. Bartoloměje



Z druhé strany svítí věž kostelíčku do dálky





Cesta nás jednu chvíli zavedla dál od řeky. Mám tu několik podobných fotek, ale nemohla jsem se té  krajiny nabažit :)





Blížíme se ke Zbořenému Kostelci

Zřícenina hradu, v minulosti nazývaného Kostelec nad Sázavou, stojí na skalnatém ostrohu vybíhajícím z vrchu Hradečnice v přírodní rezervaci Čížov. Je obklopen Kosteleckými a Hornopožárskými lesy. Hrad byl založen pravděpodobně za vlády Václava II. na konci 13. století a měl střežit zemskou stezku do jižních Čech.
První písemná zmínka o hradu je z roku 1342, kdy ho měl v zástavě Oldřich Medek z Valdeka. Císař Karel IV. sice sídlo kolem roku 1356 vykoupil zpět, ale tak se to pořád střídalo. Později hrad získal Zdeněk Konopišťský, přebudoval ho a vytvořil z něj centrum vojenské síly. Zdeněk Konopišťský se v r. 1466 postavil do čela jednoty zelenohorské, která se snažila svrhnout krále Jiřího z Poděbrad. Král je ale porazil a jejich hrady postupně dobyl  - i Kostelec. Obnovit se ho už nikdy nepodařilo a zřícenině se začalo říkat Zbořený Kostelec.

Tak hurá do kopce



Vyhlídka z hradní zříceniny na most přes Sázavu, obec Zbořený Kostelec a dál pak směrem k Týnci nad Sázavou.











Zašli jsme se podívat na most přes Sázavu




Pak jsme se vydali stejnou cestou zpět. 






Ušli jsme 12,5 km.
V textu je čerpáno z tabulí u cesty.

Máte rádi hradní zříceniny?  A omšelé kostelíčky ?




21 komentářů:

  1. Maruško,krásný výlet a nádherné fotografie.Nedivím se,že jsi se nemohla krásné krajiny nabažit.Mám to stejně.
    Zřícenina je krásná,ráda je navštěvuji a řeka Sázava.Nemohu se dočkat až budeme moci vyjet na výlet někam dál.
    Měj hezký začátek týdne

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :) Jo, vždycky mi dlouho trvá to redukování fotek..

      Vymazat
  2. Krásný výlet a nádherné fotky. Už se tak moc těším, až budeme moct vyrazit na pořádný výlet. Děkuji ti za pěkný tip.
    Měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Taky se moc těším na jarní výletování. Ale našla jsem si teď cíle i docela blízko..

      Vymazat
  3. Krásný výlet. Zase jsem si uvědomila v jak krásné zemi žijeme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. Máš pravdu - i když teď nemůžeme moc výletit, stejně máme nápady na několik pěkných blízkých cílů :)

      Vymazat
  4. To by byla velká škoda, kdyby pro čtenáře tvého blogu zůstal tento výlet zapomenut! Moc hezké fotky :)

    OdpovědětVymazat
  5. Maruško, tak tento kraj já vůbec neznám a tak moc děkuji za krásné fotografie a zajímavý článek. Ta zřícenina je nádherná a celkově by se mi tam líbilo. Děkuji za nádhernou podívanou a přeji Ti krásné dny ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Já si také moc ráda prohlížím krajinu u Tebe :)

      Vymazat
  6. Marie, parádní výlet jste měli. Byla by škoda tak krásné fotky nezveřejnit. Už se těším, až budeme moct volně výletovat.
    Přeji fajn týden. D.

    OdpovědětVymazat
  7. Tak to jsi byla Maruško u nás, bydlím 3km od Nespek ,často tady jezdíme na kole.

    OdpovědětVymazat
  8. Já už se tak moc těším, až se bude moct zase někam vycestovat! Strašně mi to chybí. Musela jsem kvůli Covidu zrušit dva výlety do zahraničí. Teď jsem objevila super eshop second hand a zároveň tržiště s oblečením. Nakoupila jsem si tam spoustu letního oblečení, takže nutně potřebuji k moři! :D

    OdpovědětVymazat
  9. Krásný výlet, Sázavu mám ráda, prošlapané máme okolí Rataj.
    Hezké dny. J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Do Ratají jsme nedávno také nakoukli - další ještě nezpracovaný výlet...

      Vymazat
  10. Moc pěkný výlet. Fotky jej pěkně dokumentují. Takové ty chodníčky kolem zřícenin a řeky mám moc ráda.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)