středa 3. ledna 2018

Vánoční Kost

Den výletu: St  27.12. 2017
Nene!  Nejde o ohlodanou psí pochoutku!  Ani o rybí kost uvízlou v krku! Po vánočním obdarovávání, navštěvování a hodování jsme se vydali na výlet do Českého ráje na hrad Kost a potom na procházku Údolím Plakánku k hrázi Oborského rybníka.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Nějakou dobu děláme výlety už jen k  hradům a zámkům. Přiznali jsme si, že si z prohlídek skoro nic nepamatujeme. Možná teď, když naše výlety dokumentuji, by fotky trochu pomohly. Ale jsou tu ještě další věci proti. Např. v Bechyni (myslím...) bylo poutavé pojednání o šíření  zpráv a vzniku novin. Začetla jsem se... Ale ouha, bylo třeba rychle pokračovat. Já zas nejsem ten, co by se bránil. A tak je to leckde. Třeba v Českém Krumlově - to byl doslova kalup a hned za námi zamykali. Logistický oříšek  - dostat co největší počet skupin do zámku, ale nepromíchat!
Tak teď většinou hrady zámky obejdeme zvenku, občas načerpáme info z naučných tabulí,  navštívíme třeba kavárnu,  prohlédneme si zahradu nebo park a uděláme procházku po okolí.

Ale dneska u Kosti děláme vánoční výjimku. Hlavně budu pozorovat vánoční výzdobu :)
V pokladně nás hned popohánějí, skupina zrovna vyrazila, tak ji můžeme dohnat! Už to zase začíná....
Připojujeme se ke skupině na nádvoří

před vyzdobenou branou.

A ještě odsud  vidíme do Údolí Plakánku, kam chceme jít po prohlídce na procházku.

Za branou se otvírá další úzké nádvoří.

Další vyzdobené dveře

V kamenech ve zdích hradu jsou vidět důlky. Tyhle kleště údajně sloužily k přenášení kamenů na stavbu hradu.

Pohled z parkánu, což je prostor mezi hradbami.

V hradní kapli

Bílá věž

V paláci

Madona se stojícím Ježíškem. Mám dojem, že tu kdysi - ale hodně dávno - bývala výstava dřevěných gotických madon. Ale kdoví?

Z paláce jdeme kolem místa, které si zahrálo v mé oblíbené pohádce "S čerty nejsou žerty". Za mřížemi Petr. A podél zdi chodila princezna Adélka a zpívala "Petře, Petříčku...."

Pokračujeme do hradní kuchyně. Věnec na dveřích je výstižný.

Nejdřív černá kuchyně - polínka se přikládala svrchu do otvorů - viz dole na obrázku jsou trochu vidět. Spodem se jen odstraňoval popel. U vnější zdi byl otvor - tzv. výlevka - tou se odpady vypouštěly na nádvoří. Prý měli zavedeno varovné volání: Dále, od hradu dále, ať vás nestihne neštěstí nenadále. Jak zaznělo, chodci počkali, dokud něco nevypadlo, pak mohli pokračovat. No.

Bílá kuchyně - tady se nevařilo, jen se jídla připravovala a upravovala

A to už je prohlídky konec. Líbilo se nám tu. Občas přece na prohlídku půjdeme :)
Ještě kupujeme pohled a tradičně opatřujeme razítkem.
V chodbě je útulno a pěkně.

A jsme před hlavní branou

Obcházíme kolem hradu, protože si pamatujeme, že

v jednom místě je vidět, že je bílá věž lichoběžníková - tady to je! Vidíme najednou 3 stěny, 4 hrany.

Vydáváme se do Údolí Plakánku.

Vede tu naučná stezka s názornými obrázky

Ohlédnutí na hrad

Údolím Plakánku protéká říčka Klenice. Nese jméno od javoru klenu, se kterým se tu vcelku běžně setkáváme. Pramení u obce Libošovice,  má délku 28,4 km a v Mladé Boleslavi se vlévá do Jizery.

Pamatovali jsme si z dřívějška, že hrad Kost nebyl nikdy dobyt. Ale dneska nám slečna průvodkyně informaci trochu pozměnila. Hrad  nebyl nikdy dobýván. Hlavně proto, že ho nepřátelé prostě nenašli. Je skryt v údolí a objeví se, až když jsme skoro u něj. V minulosti byly nedokonalé mapy a útočníci hledali hrad na kopci. A pokud už se nepřátelé u hradu objevili, nastoupilo vyjednávání, výkupné nebo prý prostě otevření brány. Tak se hrad zachoval v původní podobě.

Už jsme u Oborského rybníka. Pokračujeme k jeho hrázi.

Je tu pěkná roubenka, není to ale hospůdka, jen soukromý objekt....

Jdeme po hrázi k výpusti - ta se mi líbí, pěkně mechová, zeleně zarostlá, jen fotka se mi rozmazala....

A teď už zpátky, už je konec procházky.
V textu bylo čerpáno z informačních tabulí naučné stezky.

1. nádherný výlet, hlavně tedy ty skály. Jo, to je moje, taky bych si takový výlet střihla. Já mám právě taky ráda různé zříceniny a hrady a zámky z venku nebo i vevnitř, ale bez průvodců. Nemám ráda šup sem šup tam a ty davy lidí. je pravda, že v loňském roce jsem pár takových prohlídek absolvovala, na nějakém hradě jsme vyfasovali i pantofle a šli leštit podlahy. Tam to bylo hodně v kalupu. Na jednom hradě byl super průvodce, zajímavě mluvil ale co je to platné, když v hlavě to nezůstane.(teď si hlavně ani nevzpomenu kde to bylo ...jen vím, že pršelo a na nádvoří jsem byla za chvilku promoklá na kost). Zajímavý byl i průvodce na Čachtickém hradu, nejdřív jsme si to chtěli prohlédnout sami, ale pán mluvil opravdu zajímavě....a v hlavě taky duto :-)

1. Právě :) Taky nemůžu bohužel říct, že když je výklad zajímavý, tak se mi do paměti vryje navěky. Třeba na Lokti se mi povídání moc líbilo, průvodce dával příklady, kolik se platilo za různé práce a kolik třeba stála kráva nebo tucet vajec. Ale víc si nepamatuji.

2. Tu roubenku jsem si nevyfotila, ale trpajzlíky v zahradě jo. Nedávno jsme v autě poslouchali Pepu Dvořáka, jak nádherně vyprávěl o Plakánku a jak tehdy hledal chalupu. Nějaký domorodec mu ukazoval různé chalupy a jemu se nic nelíbilo. Už byl zklamaný a ten pán mu ještě jako poslední možnost nabídl ještě jeden objekt. Panu Dvořákovi se už nikam nechtělo, ale dal se přemluvit...a nelitoval. Uviděl nádherné místo...a jak vyprávěl, kupoval sice ruinu, ale zároveň si s chalupou "koupil" jako bonus kus nádherné přírody. Když jsme u roubenky stáli, říkali jsme si, že to je určitě ona. Dnes mi to nedalo, strýček Gůglík mi to potvrdil. Ona roubenka je opravdu pana Dvořáka. Má nádherné místo k relaxaci.

3. To tedy má krásné místo. Vždyť je to taky vodník :)
      Ale my doufali, že je to třeba hospůdka...

2. S hrady a zámky to mám obdobně jako ty. Často se táké jen touláme okolím, zahradami, či si dáme něco dobrého v kavárně v areálu. I tak mám tato místa ráda. Mají svůj půvab a zvláštní atmosféru. Zvlášť hrady mě přitahují, přezdobené zámky až tak nemusím. A občas zajdeme i dovnitř. Pak volíme jiné okruhy než ty hlavní, moc ráda mám kuchyně a vůbec části pro služebnictvo. Na advent jsem si dlouho plánovala návštěvu s vánoční výzdobou, leč pak k tomu nedošlo. Jsem ráda, že tobě to klaplo a že to byl i s procházkou údolím příjemný výlet. A zajímavá je informace o hradu v údolí, který byl nedobyt, protože nebyl nepřáteli nalezen. Třeba alespoň tuto informaci si o hradu Kosti zapamatuji, jinak se mi vše vykouří z hlavy vždy neuvěřitelnou rychlostí. Stejně je ale krásné stát na těch místech, kde život plyne již po staletí. Přeji krásné dny, Marie.

1. Děkuji moc! Vzpomněla jsem si, jak jsi psala u Hradce nad Moravicí, že po přečtení Přemyslovské epopeje se zdá takový hrad daleko zajímavější a bližší. Je to tak! Teď nemyslím Kost, ale třeba Křivoklát...
      A několikrát už mě napadlo, že si ty čtyři tlusté bichle koupím, i když už u nás není knížky kam dávat...

3. Maruško, krásný tip na výlet. Byla jsem tam asi před 15 lety, ale ráda bych si to opět zopakovala, tentokrát i s rodinou. A to okolí je dokonalost sama. Krásný nový rok plný cestování, Iva :)

1. Děkuju..Doufám, že se Ti výlet s rodinou sem vydaří :)

4. Maruško, to jste si udělali moc krásný vánoční výlet. :) My jsme asi před rokem tato místa také navštívili a moc se nám tu líbilo, jen prohlídku hradu jsme vynechali, my si raději hrady a zámky prohlížíme jen zvenčí, historie nás zas až tak nezajímá a navíc s sebou máme vždy pejska, kterého na prohlídku vzít nemůžeme. Ale tahle vánočně laděná prohlídka mohla být zajímavá, mají to tam moc hezky nazdobené. To, že hrad nebyl nikdy dobýván, protože ho nenašli, je zajímavé, to slyším prvně. :)
    Děkuji za připomenutí tohoto krásného místa! :)

5. Dobrý večer Maruško, máme to tu krásné že?Ale v celé naší zemičce jsou nádherná místa.Hezký blog Martina

6. Moc děkuji za tip, jaro je za dveřmi a od důchodců se výletování očekává ☺☺☺ S prohlídkou zámků máš pravdu, ráda se podívám i vyposlechnu zajímavé informace, ale dlouho to v té mojí hlavě neudržím, pokud to jde, vzpomínky zachraňují fotky. Moc zdravím ☺

1. Prima! To mám největší radost, když se náš výlet stane tipem :)