středa 10. září 2014

Ponorka, Bratrské oltáře a Pustý zámek

Den výletu: Út 5.8.2014
V informačním centru v Kamenici jsme objevili pohled Bratrských oltářů  ukrytých v lese. Hned jsme si přes ně naplánovali příští trasu. Z České Kamenice přes vyhlídky Žába a Ponorka na Bratrské oltáře, pak přes obec Líska na Pustý zámek a na vlak do Horní Kamenice.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Po žluté značce vycházíme z Kamenice kolem městského koupaliště,

nad kterým je ještě rybník s posezením.

A o kousek výš dříve bývala atrakce ( a možná zase bude..)  - dřevěný model malé vesničky.
Kolem roku 1900 postavil českokamenický truhlář Anton Gampe na potoce malý model mlýna, zvaný Brandmuhle, ke kterému v průběhu let přidával další stavby. Postupně tak vytvořil z dřevěných modelů malou vesničku, která se stala jednou z turistických atrakcí zdejší oblasti. O své modely se Gampe staral až do své smrti roku 1941, po roce 1945 zůstaly neudržovány a počátkem padesátých let byly zničeny. Název místa je odvozen od nedalekého skalního hřebene Brand. ( text i fotka z tabule naučné stezky)

Stoupáme do kopce

až ke skalnímu útvaru Žába (421 m n.m.). Je na ní vyhlídka.

No, ale takovéhle vyhlídky mám ale opravdu nejradši :(

Alespoň pěkný brouk se nám předvedl:

O kousek výš je další  a už funkční vyhlídka Ponorka (425m n.m.)
Několik skalisek je  propojeno  můstky se zábradlím. Výhled  je pěkný -  na Zámecký vrch a kopce Českého středohoří a Českého Švýcarska. Jmenovat si netroufám...

Zámecký vrch se zříceninou hradu Kamenice

O kousek výš je ještě další vyhlídka a u ní veselé tabule. Veverka tam má i přední tlapku!

Pokračujeme ve výšlapu - je horko, vlhko, dusno... Míjíme skalní kapličku - to ještě nejsou ty oltáře..

tohle skalisko připomíná krokodýlí stezku v turnovském skalním městě:)

Už jsme u  Bratrských oltářů. (420m n. m.) Sestupuje se  k nim po kamenných schodech, které střeží socha sv. Jana Nepomuckého a torzo sochy sv. Antonína Paduánského.
V pískovcových skalách jsou vytesané rámy a výklenky pro obrazy křížové cesty.  Podle lidové tradice prý  na plošinu přicházeli v 16.-17. století katolíci z širokého okolí a účastnili se tajných mší, protože panstvo bylo protestantské. Po bitvě na Bílé hoře zas místo údajně v 17. století tajně navštěvovali pro změnu evangelíci. Jisté je, že areál sloužil v 19. století jako poutní místo, kam v létě přicházeli věřící z okolních farností.
Po r. 1948 areál zpustl. Až v r. 1993 se dočkal vyčištění a v r. 2011 byly skalní výklenky osazeny kopiemi obrazů dochované křízové cesty od Michala Janovského.

Pokračujeme v cestě po modré značce do Lísky. Je to obec na jižním svahu Studence. (736 m n. m.)
V okolních lesích se vyskytují kamzíci, přivezli je sem z Alp Kinští.
v pozadí Studenec a my směřujeme doprava k silnici do Lísky
U silnice stojí Zelený kříž - byl postaven v r. 2011 jako připomínka na původní kříž, který tu stával do 80.let minulého století. Sloužil jako odpočivné místo k zastavení procesí nebo pohřebního průvodu nebo k příležitostné modlitbě.

v Lísce odbočujeme na červenou značku. K téhle chaloupce patří ještě pekné jezírko:)

Za vsí zas kousek po louce  - stahují se nad námi tmavá mračna a dusno je veliké. Ale také pěkná vyhlídka na Studenec vlevo  a Zlatý vrch (657 m n.m.) vpravo.

Rozhlednu na Studenci jsme nerozeznali, ale při zvětšení fotky je tam trochu patrná.

Zlatý vrch určitě stojí za návštěvu (kterou jsme my bohužel nestihli). Je zde bývalý lom - nyní chráněná památka -  mohutná skalní stěna se 30 m dlouhými čedičovými sloupy - skalní varhany. Do r.1973 se tu lámaly odolné čedičové sloupce. Použily se např. při stavbě mořských hrází v Nizozemí.

Červená značka nás vede do lesa a stále s kopce

až k Pustému zámku. Šplháme skoro po čtyřech na vyhlídku.

Pustý zámek (405 m n.m.) tvoří s protilehlým Břidličným vrchem jedno znělcové těleso, ve kterém říčka Kamenice vyhloubila hluboké kaňonovité údolí. Tady jím zrovna projíždí motoráček do Kamenice.

Z vyhlídky zas rychle dolů - alespoň já spěchám, protože mraky vypadají bouřkově a toho se bojím..
Dole u silnice a nejlépe z cesty za tratí na protějším břehu říčky Kamenice si prohlížíme Pustý zámek ze spodu - jeho Skalní vějíř.
Erozní činnost řeky a následné odlámání kamene při stavbě silnice a železniční trati odhalily znělcové sloupy, které dosahují délky až 25m a téměř dvoumetrového průměru. Tyto sloupy jsou na úpatí skály uložené prakticky vodorovně, ale směrem vzhůru se stále více naklánějí, takže vytvážejí obrovský vějíř.

Škoda jen, že je tak u silnice a u trati.....

Pokračujeme po červené zase pro změnu do kopce - cesta všelijak kličkuje, až se vracíme zpět ke trati, kde čeká další skalní útvar - Hrnčíř.
Pískovcová skála ve tvaru kužele, zužujícího se směrem dolů, byla při stavbě železnice úmyslně zachována. Z jejího vrcholku, dostupného pouze lezecky, je prý pěkný výhled do okolí.
Spokojili jsme se s přízemním :) pohledem.

To už jsme na okraji obce Horní Kamenice  - naštěstí...i když jsme ušli jen asi 10km, bylo to nahoru dolu v pěkném dusnu, máme toho dost. Na nádraží Horní Kamenice není ani lavička, je tu jen budka - jako autobusová zastávka. V nádražním domku někdo normálně bydlí, tak proto asi ani žádná lavička. Poskládali jsme se tedy na schůdky a půlhodinku čekáme na motoráček.
V Kytlici stoupáme k penzionu, kde jsme ubytováni a těšíme se na večeři:)

U penzionu si pěstují ovečky a slepice. Ve výběhu měli prý i prasátko, ale to bylo tak chytré a žravé, že obíralo o potravu ostatní, muselo na porážku.