pátek 29. srpna 2014

Česká Kamenice

Den výletu: Po 4.8.2014
V neděli sice bouřka nepřišla, ale na pondělí hlásili déšť dost přesvědčivě, tak jsme se rozhodli navštívit raději nějaké město - volba padla na blízkou Českou Kamenici.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Jedeme vlakem. Obvykle autem na dovču jen dorazíme, pak ho necháme pokud možno odpočívat a jezdíme místní dopravou.  Připadáme si víc průzkumnicky ..

Od nádraží se snažíme směřovat do centra.

Už vidíme věž kostela

ale nejdřív si prohlédneme náměstí.
Musím přiznat, že podstávkové roubenky s opečovanými zahrádkami v Kytlici a Mlýnech mě tak nadchly, že tady už na mě tolik nadšení nezbylo.
Historické domy jsou tu opatřeny cedulkami.
  • Radnice - původně renesanční stavba z roku 1493 má nad vchodem nápis Palladium civitatis - Záštita města. Průčelí nad portálem zdobí kamenný vartenberský znak s letopočtem 1591.

• Budova městské spořitelny, která tu sídlila  od r.1895.  Na vršku stojí socha rytíře a  i  s kopím měří 3,6m

• budova se spojenými štíty nás potěšila - zmrzlinový pohár a kávička:)

• Starý měšťanský dům, kde dnes sídlí infocentrum (do infocentra se jde ale zezadu do prvního patra.), sahá do nejstarší historie města. V r. 1570 nejstarší doložený vlastník. Cenné je dochované podloubí a gotický stupňovitý štít. Dům náležel k právovárečným a patřilo k němu tehdy várečné nářadí, stůl, lavice, židle a 1,3ha pole, menší vinice a jedna kráva

• Kousek od náměstí stojí kostel sv. Jakuba Většího, jehož základy pocházejí ze 14. století.

a kousek od něj
  • Zámek Česká Kamenice
Stavbu zahájil patrně Prokop z Vartenberka 1535. Dostavěn byl v r. 1543.
 Ale te´d potřebuje zas opravit...

Docela mě proto překvapila cedule na bráně

Pak procházíme znovu přes náměstí, přes říčku Kamenici a jdeme Nerudovou ulicí

• k poutní kapli Narození Panny Marie
Tady se nadšení zase vrátilo. Památka byla rekonstruována 1995-8. Vstupné je  40 Kč se stručným výkladem. A můžeme fotit  a pobýt tam dle libosti.

Barokní centrální stavba vznikla v letech 1736-9.

V samotném středu svatyně je v centrálním rokokovém oltáři vystavena socha Panny Marie Kamenické.

Zadní strana oltáře není prosklená,  je tu obraz a menší soška, která se nosí při procesí.

A tady jsou pro ni nosítka

Kaple má krásnou freskovou výzdobu.

A ta vitrážová okna...

V letech 1749-63 pak kolem kaple vyrostl čtvercový ambit se čtyřmi nárožními kaplemi.

Když jsme si vnější část začali prohlížet, nebe zčernalo a jako by se začalo vařit

Čekala jsem, kdy se z mraků vynoří hlava některého z nebeských představitelů..A zpytovala jsem svědomí za neuctivé myšlenky věnované položkám v knize zázraků, co ležela v kapli.
Spustil se pořádný lijavec a my byli moc rádi v podloubí.

sv. Tadeáš - ochránce v beznadějných případech

morový vozík
Déšť jsme tu hezky přečkali a te´d ještě jdeme do sousedního parku.

Když se ohlédneme na kapli

Panna Maria Kamenická na nás shlíží ze střechy

Park vlastně je/byl  hřbitov. Hrobka rodiny Preidlů z r. 1868 je cenným dokladem historizující hřbitovní architektury ve zdejší oblasti.
Vzadu vlevo zas vykukuje kostelní věž.

Tak se jdeme podívat a otevře se nám pohled i na Zámecký vrch se zříceninou hradu Kamenice na vrcholku.

Počasí je stále výhružné, tak  raději honem zpět na nádraží.

Víc o České Kameníci je např. tady.
Text čerpán z tabulek v místě.

1. Opět nádherné fotky. Nikdy jsem tam nebyla a tak jsem se kochala alespoň fotkami.

1. Já jsem moc ráda, že jsme se sem podívali...Dřív jsme jezdili víc do ciziny, ale tady je blízko tolik pěkných míst...

2. Hezké. Taky jsem tam kdysi byla, už je to 8 let, z Kamenice jsme šli ještě na rozhlednu.

1. My byli hodně dlouho v té kapli, poseděli jsme v podloubí a jen tak vnímali toho "ducha místa" :) a koukali, jak prší..Ale další den jsme ještě šli na Bratrské oltáře - to teprve přijde. Zámecký vrch jsme bohužel vynechali...

3. Havel, v jednom novoročním projevu řekl: " Naše země nevzkvétá „ , tenkrát možná měl pravdu, dnes se to lepší a je to kytičkově hezké.

1. JJ - na ten výrok jsem si poslední dobou, co procházíme zahrady a parky v našem okolí a obcházíme revitalizované rybníky, několikrát vzpomněla. Tahle oblast podle mě vzkvétá - z toho mám radost:) Aspoň něco!

2. Jsme nějak dál od "středu světa„ u nás to jde jen tak, tak, hlavně v hlavách lidí je nějaká brzda?
      A ono je to vždycky člověk, od člověka, je tam krásná příroda, je zdravá a to je hlavní.

3. No i tady na severu v Kamenici je spousta opraveno - i v okolí - třeba Bratrské oltáře (To bude příští procházka :))