pondělí 9. září 2013

Na kole Prahou z Libně přes Troju do Klecan

Den výletu: Čt 5.9.13
Většinou jezdíme na kole u nás po okolí nebo kola vyvezeme autem do nějakého pěkného rovinatého místa na malý výlet. Teď jsme se odhodlali jet na kole přes Prahu a byla to paráda, cyklostezka nás bezproblémově dovedla z Libně podél Rokytky a pak podél Vltavy přes Troju až do Klecan.
Kde jsme byli na Mapy.cz

--------------------------------------
Jedeme krásným ránem  Klánovickým lesem na nádraží. Několik cyklistů už tu čeká, tak nastupujeme do prostředního vagónu, ale průvodčí nás naštěstí nehubuje, jedeme v pohodě. Vystoupíme v Libni, přejdeme Českomoravskou a jen kousek musíme překonat po chodníku Freyovou ulicí a už jsme na cyklostezce A26 u Rokytky.
Jedeme stále podél Rokytky kolem parku Podviní a různých sportovišť, vidíme lidi cvičit i jen tak na trávníku. U Balabenky pod silnicí ze Spojovací naštěstí vede podjezd a my pokračujeme dál kolem Libeňského zámečku až k ústí Rokytky do Vltavy. Byly zde vybudovány protipovodňové stavby, které mají zajistit bezpečí Libně a Karlína - čteme na tabuli u ústí říčky. Mohutná vodotěsná ocelová vrata, která slouží jako uzávěr Rokytky, dále přečerpávací stanice se šesti čerpadly, jež by v době povodně přečerpávaly vodu z Rokytky a nakonec nová vodotěsná vrat do přístavu. Na toto dílo navazuje betonová ze´d s průchodem, kde je možné umístit mobilní zábrany. Nicméně letos v červnu byla oblast zase dosti postižena - tak nevím...

Jsme také na křižovatce cyklostezek.

My pokračujeme rovně podél Vltavy po A2 Vltavská. Po pravé straně leží Thomayerovy sady.

Další zajímavostí na trase je stavba Trojského mostu – vypadá už pěkně.

Po pravé straně na hřebeni svítí zámeček Jablůňka.

A už jsme u vodáckého kanálu - umělé slalomové dráhy, probíhá tu intenzívní trénink, slyšet jsou různé jazyky a staví se tribuna. 11. – 15. 9. se tu koná Mistrovství světa ve vodním slalomu.

Hned za kanálem stojí za fotku galerie Trojský kůň.

Pak pokračujeme bez přestávky kolem Trojského zámku, Zoo a zastavujeme až u šipeček na Drahaňské a Bohnické údolí. To někdy bude také stát za průzkum.

Pokračujeme dál a za chvilku jsme u jezu Klecany.

Jak tak na ten jez koukáme – sahá od jednoho břehu ke druhému, nechápeme, kudy ty lodě asi jezdí?  No nic, pokračujeme po silničce nahoru do Klecan – tedy tak, že kola vedeme. V tom se s panem Trochulíným úplně shodneme - kopce na kole nejsou nic pro nás. Ale za  malou chvilku slyšíme lodní houkání - hned obracíme a jedeme zpět k Vltavě, někde u ZOO jsme přece předjížděli remorkér. A už je to jasné – kanál se skrývá u protějšího břehu, vůbec není vidět. Také mi mohlo napadnout podívat se na Mapy.cz v telefonu. Chceme ještě vidět, jak loď z kanálu vypluje, tak pokračujeme podél vody - docela dlouho. Z lodi je vidět jen horní kabina

a i ta po chvilce klesne a loď tak může na nižší hladině vyplout.

Potom se vracíme k jezu Klecany a rozhodneme se jít s kolem po jedné z naučných cest.

Ale vybrali jsme si omylem špatnou tzv. Čertovku – tlačíme kola kamenitým korytem a nikde žádná tabule k nějaké zajímavosti. Až nahoře…
Fara, kde působil Václav Beneš Třebízský v letech 1876-1884 - kněz, spisovatel, vlastenec.

Zámek Klecany

Barokní socha sv. Jana Nepomuckého z 18. století

Víc jsme nestihli. Určitě se vypravíme do Klecan ještě jednou bez kol a projdeme všechny zajímavosti včetně dvou vyhlídek nad Vltavou. Naučná stezka se všemi zajímavostmi  je dobře popsaná tady:
Dobře jsme se najedli na zahrádce pohostinství U svatého pole.

Vracíme se stejnou cestou až k ZOO

a za Trojským zámečkem přejíždíme přes Vltavu už po cyklotrase A310, jedeme přes Císařský ostrov a plavební kanál, za mostem doleva směr nádraží Holešovice po A1. Odsud jedeme už metrem, kde se mnou kolo trochu mává na jezdících schodech, na Hlavní nádraží a odtud zas pohodlně vlakem do Klánovic a přes les domů. Tyhle poslední 3 km nám ale dávají už pěkně zabrat.