neděle 17. dubna 2022

Na Makovou horu

Den výletu: St 23.3.2022

Ze Smolotel jsme vystoupali na Makovou horu - poutní místo s barokním kostelem a chtěli jsme obejít naučnou stezku Okolím Smolotel. Asi to bylo tím náhlým jarem, nečekaným horkem, ale  neušli jsme ani těch 7 km.

Šli jsme tudy na Mapy.cz

Parkujeme ve vesničce  Smolotely na návsi.  Stoupáme k Makové hoře.

Cesta na Makovou horu je zakreslena na starých mapách již od mapování z let 1764-68, ale není vyloučeno, že zde byla již mnohem dříve. Sloužila především pro poutníky a procesí. V počátečním úseku je pozoruhodná více než 100 let stará akátová alej.

Dále cesta pokračuje kolem kamenné studny. No, na mé fotce to moc jako studánka nevypadá...

Důlní činnost -V okolí Smolotel a Makové hory se nachází ložiska stříbronosného galenitu a zlatonosného křemene. Několikrát tu byla zahájena důlní činnost, ale nikdy nevytrvala.

Ale včelky se tu asi mají dobře :)

Míjíme  hřbitov se žlutou kaplí

a po chvilce stoupání lesem jsme na vrcholu Makové hory před kostelem sv. Jana Křtitele a Panny Marie z hory Karmel.

Barokní skvost z dílny architekta Carla Antonia Canevalleho. Kostel nechal vystavět Jan Felix Chanovský - Krasilovský z Dlouhé vsi v letech 1719-1722. Vysvěcen byl Janem Rudolfem hrabětem Šporkem 1723. Tehdy přišli na Makovou horu i karmelitáni, kteří zde založili bratrstvo svatého škapulíře a přinesli milostnou sošku Panny Marie Škapulířské. Dnes najdeme na oltáři pouze její kopii, originál je uschován v depozitáři. Po smrti Jana Felixe přišel kostel o potřebný přísun peněz.

Důležitým mezníkem byl rok 1886, kdy byla vydána brožura s historií kostela od faráře Františka Panochy.

Začátkem 20. století na Makové hoře působili bratři Bosáčkovi, farář Vincent a malíř Josef. Z tohoto období se traduje i historka o "čtyřnohém vodovodu". Oslík, který nosil na kopec vodu, prý znal cestu nazpaměť a tak chodil úplně sám. Dole vždy musel počkat, než mu někdo vodu nabere, a pak vyrazil i s nákladem zpět. "Čtyřnohý vodovod" je popsán a nafocen i ve farní kronice.

Během komunistické éry se stav chrámu neustále zhoršoval, ale teprve po převratu přišla hlavní rána - krádeže. Ukradené sochy, děravá střecha a opadaná omítka dokreslovaly obraz zkázy kdysi věhlasného poutního místa.

Rok 1993 předznamenal lepší časy. Opravy fasády, zavedení elektroinstalace, výměna oken, nové dveře i poplašné zařízení. Kostel začal opět fungovat a mše se zde konaly každou neděli.

Obcházíme kolem dokola - kocháme se vyhlídkou

Chystáme se už vrchol Makové hory opustit, když na nás zasvítí ostrůvek žlutých sasanek.

Scházíme jinou lesní cestou směrem na Smolotelky. Hned pod lesem je ve stínu lavička - tady na ní sedíme a díváme se.

I další kroky nabízejí  hezké výhledy

To už jsou Smolotelky

Zvonička

Pohled zpět na Makovou horu

Nějakou dobu jdeme lesem až k Panskému mlýnu - taková pěkná samota.

Pokračujeme mezi poli a ohlížíme se na Smolotelky

a Makovou horu

Přicházíme k silnici a je před námi ještě pěkný kus naučné stezky.  Jenže  jsme z toho tepla a sluníčka nějak zmožení. Tak to po silnici otočíme zpět do Smolotel.

Malý kousek a přicházíme k zámku.

Zámek byl vystaven na základech gotické tvrze z přelomu 15. a 16. století. Byl vybudován v barokním stylu v 18. století. Současně vznikl i zámecký park. Od roku 1948 zámek chátral. V roce 1999 byl zámek vrácen restituentovi - americkému profesorovi J. Kohnovi . Snad se tedy zámek dočká opravy.

Nakukuji jen skrz bránu.

Ušli jsme jen necelých 5 km.

Jen pro zajímavost - kousek odtud je  hráz Orlické přehrady. Ale tam už jsme nejeli. Někdy příště :)

V textu je čerpáno z naučných tabulí při cestě.

1. Parádní procházka, moc se mi líbí ta stará alej, je úžasné, že se povedlo místo takto zachovat! Krásné výhledy, a ta dřevěná zvonička, moc hezké! Vůbec nevadí, že jste nešli dál, i tak jste myslím na procházce viděli hodně krásného :)

2. Překrásný výlet, nádherné fotografie a moc pěkná a zajímavá reportáž. Díky a přeji krásné sváteční dny.

3. Parádní výlet a krásné fotky ze zajímavých, pro mne neznámých, míst.
    Přeji hezké sváteční pondělí. D.

4. Díky zmínce o blízkosti Orlické přehrady jsem nakonec zjistila, kdeže jste to vlastně cestovali. Názvy mně neříkaly nic, teď jsem přece jenom tak trochu v obraze. Smolotelky se zdají dost odříznuté od světa, ale procházka okolím byla určitě fajn. Kostel je nádherný 🙂

1. To je pravda, občas se vydáme na docela neznámá místa. Někde o nich něco slyším, dám je na seznam výletů :)
      Měj se hezky :)

5. Krásná reportáž! Nádherné fotografie! Sasanka pryskyřníková je úžasná, u nás rostou jen bílé.... hajní.

6. Maruško,to jste měli krásný výlet,fotografie jsou nádherné.A úžasné počasí.Ono v březnu bylo tepleji,jak teď.U nás pořád studeně fouká.
    Musím se podívat do mapy,kde je Maková hora.
    Měj se hezky

1. Děkuju :) dávám vždycky na začátek odkaz na trasu. Tedy spíš na trasičku :)

7. Moc hezká procházka už podle fotografií. Vyšlo vám krásné počasí.

8. Krásné místo, které vůbec neznám. Díky za fotoreportáž.
    Doufám, že jste měli poklidné jarní svátky. Eva

1. Děkuju moc :)
      Velikonoce se - v rámci možností - vydařily.

9. Ještě je to takové hnědé, ale brzy se zazelená a pak už nebude kostel z dálky vidět. Je to moc hezké místo a určitě moc hezká procházka. Z fotografií dýchá klid. Děkuji za hezkou procházku

1. To je pravda. Zimní procházky mají často lepší výhledy :)