neděle 27. června 2021

Svojkov - Modlivý důl, Dědovy kameny

Den výletu: Út 1.6.2021

Vypravili jsme se do Svojkova - nejdřív do Modlivého dolu, pak přes Tisový vrch na Dědovy kameny. A nakonec ke zřícenině hradu Svojkov.

Šli jsme tudy: na Mapy.cz

Cestou do Svojkova jedeme kolem Bezdězu. Musím ho vyfotit, i když jen z auta.

Modlivý důl je hluboké zalesněné údolí ve Svojkově pod kopci Slavíček a Tisový vrch. Po obou stranách se tyčí strmé pískovcové skály. Původně se důl nazýval Smolný, uhlíři zde pálili dřevěné uhlí a získávali smolu. Modlivý důl je duchovním místem tohoto kraje a o jeho původu se vyprávěly různé pověsti.

Roste tu svízel.

A kousek dál je studánka - pramen U Strážce.

Pak hned začíná křížová cesta - líbí se mi. Dám sem aspoň dvě zastavení.

Křížová cesta z druhé poloviny 19.století byla v roce 1973 z bezpečnostních důvodů přemístěna zásluhou faráře Ladislava Kubíčka do nedaleké svojkovské kaple sv. Václava. Ke znovuosazení křížové cesty došlo v roce 2016 zásluhou Lesů České republiky.

Mariánské poutní místo v Modlivém dole má 250letou tradici a ještě před 2.sv. válkou bylo poutníky hojně vyhledáváno. Kaple byla vytesaná ve skále sochařem A. Wagnerem v r. 1836. Dříve v těchto místech stávala kaple dřevěná, ke které bylo vypraveno první procesí z České Lípy již v roce 1772. Skalní kapli byla na popud hraběnky Kinské v r. 1903 dána podoba lourdské jeskyně i se sochou Panny Marie. V současné době tradice navštěvování tohoto místa pokračuje. Od r. 1996 vždy 1.května v 15 hodin je zde každoročně zahajován mší svatou Mariánský měsíc.

Přicházíme ke skalní kapli Panny Marie Lurdské

Lavičky před kaplí

Odbočka k oratoriu - jdeme

Šplhá tam i brouk

Oratorium

Zase dolů ke kapli

Od kaple stoupáme k Hlídkové jeskyni a potom na Tisový vrch

Vyhlídka na Ronov a Kozel

Sestupujeme k jeskyni Poustevna

Jak nějaká pravěká ryba s otevřenou tlamou

Pokračujeme k Medvědím kamenům. Je krásně vidět, ale jednotlivé kopečky nepoznávám, moc ten kraj neznám.

Poznávám jen Bezděz vlevo

Oblý Vlhošť, špičatý Ronov, pak Kozel, před nimi Špičák

Svojkov

Obec ležící pod masivem pískovcových skal v nadmořské výšce 362 m n.m. se 150 obyvateli.

Obec založil pan Svojek ve 12. století. První připomínaný majitel hradu v r. 1370 byl Jan Ješek ze Svojkova. Zámek vystavěl Adam František z Knoblochu v letech 1650-1664. V letech 1750-1945 patřil zámek  rodu Kinských. Od roku 1945 sloužil jako domov důchodců. V roce 1958 vyhořel. Nejvýznamnějším rodákem je Jan z Chlumu řečený Kepka, který doprovázel Mistra Jana Husa do Kostnice.

Jdeme ke zřícenině hradu obklopeného parkem. Na brance je cedule, že vstup na vlastní nebezpečí. Park je ale pěkně upravený, zřejmě samotná zřícenina potřebuje nějaké zabezpečení. Tak nebudeme moc dupat a halekat :)

Na ceduli o hradu a zámku se mi moc líbí dobové obrázky, tak sem ceduli dávám po kouskách i s povídáním

Tahle zeď  vypadá trochu nebezpečně

a moudrá sova nakonec

Ušli jsme jen asi 3 km.

1. Maruško, krásný výlet. Prošla jsem se zajímavými místy, která neznám. Naši předkové uměli využít to, co jim příroda skýtala. Třeba ke stavbě kaple nebo hradu. Škoda, že zámek ve Svojkově vyhořel.

2. Fotky jsou nádherné. Nedávno jsem viděla na YouTube dokument Duchové Modlivého dolu, bylo to docela strašidelné :O

3. Maruško, to musel být hezký výlet. Místo neznám, ale líbí se mě moc. Díky za inspiraci na výlet. Lenka
    www.babilenka.cz

4. Tady jsme byli s manželem asi před dvěma lety.Je to krásné místo,jak hrad Svojkov,tak Modlivý důl.Akorát jsme nebyli na Dědových kamenech.Bylo ten den hrozný vedro a měli jsme toho nějak dost.
    Děkuji,za připomenutí a za nádherné fotografie.
    Maruško,měj se hezky

1. Nakonec jsem na tu samotnou vyhlídku Dědovy kameny musela sama. Manžel na mě čekal před takovým obřím schodem, byla jsem vyslanec, co lezl po čtyřech :)

5. Nádherné fotky. Moc se mi místo líbí, děkuju za tip na výlet.

6. Maruško jsi na tom s manželem podobně jako já. Jak je něco víc nahoru, tak tam lezu sama a manžel čeká dole. Svojkov důvěrně znám, stejně tak jako Modlivý důl, který je v polovině kopce. Dále se dá ještě jít cestou vzhůru ke Slavičímu kameni a dál k lesnímu divadlu a pak dolů ke hradu Sloup v Čechách. Dědovy kameny jsou na druhou stranu. Tam jsem byla kdysi jednou , ale už si z toho místa moc nepamatuji. Je to od nás kousek, a měli bychom to napravit. Jen vlakové spojení je jen do Nového Boru a odtud se musí po svých a nebo autobusem. V těch místech je toho docela hodně. Děkuji za připomenutí a přeji Ti krásné letní dny

1. Ono to na ty Dědovy kameny nebylo tak zlé, jen na kousku se musel seskočit takový vysoký balvan. navíc u toho místa byl na skále nápis "Lehčí cesta", tak to manžela už úplně odradilo...

7. Tenhle výlet mě láká, máme rádi skalní stavby, kouzelné výhledy a překvapila mě délka trasy.
    Přeji hezkou neděli. J.

8. Jéé, tam jsem byla minulý rok, když jsme s rodinou byli na výletě u Máchova jezera! Tam je to tedy opravdu moc krásné! Byli jsme tam poprvé, i přes to, že na Mácháč jezdíme každý rok, už asi po 10 let. Letos jedeme zas. Také máme v plánu vyjet někam do zahraničí, už vybíráme letenky.

9. Nedávno jsme tam byli na dovolené, teď je to tři týdny. :) Skvělá část republiky, trochu skoro zapomenutá, respektive ve stínu Prachovských skal a dalších velkých skalních měst. :) Byli jsme v kempu. :) Hodně mě překvapilo, že je to oblast, kde se hodně dbá na roušky a očkování. I proto jsme s sebou všude nosili samotest, abychom se mohli rychle prokázat tím, že jsme v pohodě. :) Teď už máme i dokončené očkování, tak je to v pohodě. :)

10. Tak tenhle výlet mě opravdu zaujal, sem bych se v budoucnu ráda podívala. :) Navíc moc hezké fotky.