středa 30. března 2022

V Kolíně


Den procházky: Po 14.2.2022

Vydali jsme se do Kolína. Obešli jsme Kmochův ostrov a podívali se za Medvídky od Kolína. 

Ale opravdu moc se nám líbil zvenku Chrám sv. Bartoloměje a jeho okolí. Krása! 

Byli jsme tady na Mapy.cz










Parkujeme poblíž železniční zastávky a touhle "prolejzačkou "


se dostaneme na Kmochův ostrov,




který obejdeme kolem dokola






a pak jdeme přes Labe 



podívat se na Medvídky od Kolína. Je tam jen deska...


Potom přes Masarykův most 




míříme ke chrámu sv. Bartoloměje. Kolem jsou krásné kamenné budovy, zvonice, farní škola, kostnice, park Bartolomějské návrší.... Moc se nám tady líbí.

Chrám sv. Bartoloměje

Raně gotický chrám byl založen v polovině 13. století. Jeho výstavba probíhala v několika etapách na objednávku krále Přemysla Otakara II. a jeho následovníků až do počátku 14. století.

O chrámu také ZDE.

Kostel byl zavřený. Možná se sem vydáme na Noc kostelů.


Budovy v okolí










Zvonice


















Pokračujeme na Karlovo náměstí.

Radnice



Barokní mariánský sloup z roku 1682. 




Neoklasicistní kašna z roku 1870


Kousek od Karlova náměstí je vyhlídkové místo u Labe.

Tmavá věž je Práchovna.

Hranolová pozdně gotická kamenná věž. První zmínka o baště nad mlýnem podskalským je z roku 1497. Sloužila pravděpodobně jako předsunuté opevnění kolínského hradu, později snad také jako vodárna a strážní věž. V 18. století zde bylo umístěno skladiště střelného prachu, odtud dnešní název. Po rekonstrukci v roce 2006 byla Práchovna zpřístupněna veřejnosti jako rozhledna.



Radimského mlýn (či také Zálabský nebo Podskalský) existoval pravděpodobně již na konci 13. století. 


Tady naše procházka končí.

Ušli jsme asi 5 km.






22 komentářů:

  1. MAruško, to jsou krásné fotografie. Kolín znám jen z nádraží, pro nás jako přestupní stanici na cesty dál, ale jak tak koukám, tak za návštěvu toto město opravdu stojí, je krásné a zajímavé. moc hezké fotografie jsi pořídila a krásné popisy přidala. Zaujala mě ta Prachárna a krásný je i kostel. Líbí se mi všechna vámi navštívená místa. Děkuji za prima tip na výlůet i když je to od nás daleko, ale jede tam přímý vlak...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc. Taky nás Kolín příjemně překvapil, ještě tam s průzkumem asi budem pokračovat.

      Vymazat
  2. Maruško,díky za procházku Kolínem.Je vidět,že město stojí za návštěvu.Jeden kostel mně hodně připomíná kostel v Čáslavi.V Kolíně jsme byli pro vnučku a rozmýšleli jsme se,zda si prohlédnout město,ale nakonec jsme se rozjeli kousek za a navštívili Letohrádek Belveder.Snad jsme nebyli v Kolíně naposledy.
    Měj se hezky

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jíťo, našla jsem si ten Belveder (Suchdol-Vysoká?) - vypadá moc zajímavě. Díky za inspiraci :)

      Vymazat
  3. Maruško, zdravím. Kolín je hezké město, já bydlela nějakou dobu ve Starém Kolíně, tak to tam mám zmapované. Přeju hezké dny. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  4. To jsou moc krásné fotky. Na to, že byl únor, hezky svítilo sluníčko! Moc se mi líbí chrám svatého Bartoloměje, ta okna, to je něco úžasného ♥

    OdpovědětVymazat
  5. Moc pěkné fotky, prošla jsem se s tebou. A vzpomínala třeba na to, že kousek od kostela si Oskárek zahrabal kornoutek od zmrzliny, na to, jak mne bolely nohy při výstupu na zvonici (a nebyla jsem tam jen jednou) a třeba i na to jak jsem chtěla navštívit práchovnu - tenkrát byla otevřená jen pár dnů v měsíci (možná jeden) a já hledala termín kdy tam mají otevřeno a kdy mám v práci volno - nakonec se to povedlo

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Jíťo, to znáš Kolín určitě daleko líp než my :) Často si vzpomenu na Oskárka, jak se rád se fotil, jaký byl fešák:)

      Vymazat
    2. Oskárek se opravdu rád fotil a užíval si to. Zato Dartík to vůbec nemá rád, nevydrží na místě a tak ho skoro nefotím. A fotky co máme tak na spoustě z nich je jen černá rozmazaná čára. Ale je to naše zlatíčko, má skvělou povahu a protože se narodil jen 10 dnů po tom co jsme se museli s Oskárkem rozloučit, říkáme, že nám ho sem poslal, abychom tolik nesmutnili.

      Vymazat
    3. To je moc milé, že Oskárek poslal Dartíka. Máte útěchu. Tak třeba se fotka na nějaké procházce podaří a bude zas nějaký článek...

      Vymazat
  6. Zdravím, Kolín neznám a jak vidím je to krásné město.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky,my vlastně z Kolína známe jen tenhle malý kousek :)

      Vymazat
  7. No jo Kolín)))))) Ten mám prochozený s Lolou.
    Přeji krásné jarní dny plné výletování.

    OdpovědětVymazat
  8. Kolín je hezké město, měli jsme tam asi 2x delší zastávku cestou jinam a ráda bych se tam někdy vydala na celý den, ale až nebude chladno.Je tam i synagoga a další památky a z býv.vodárny je rozhledna, tak asi na ni vylezu. Máš tu pěkné foto hlavních památek Kolína a jistě se stanou inspirací pro mnoho lidí.
    Měli jste fajn počasíčko. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, máme v Kolíně ještě hodně co prozkoumávat :) Určitě se tam vrátíme.

      Vymazat
  9. Mě nejvíc zaujala ta modrá obloha :-) Měli jste krásné počasí na výlet. A ty vysoké věže vypadají na fotografiích monumentálně. Skutečně krásné fotografie zajímavých míst. Kolín neznám, tak jsem ráda za přiblížení tohoto města.

    OdpovědětVymazat
  10. Konečně mohu napsat Kolín znám,no znám,spíš náměstí. Při pobytu v Poděbradech jsem byla účastníkem zájezdu na Kmochův Kolín.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)