sobota 29. prosince 2018

Letní pobyt 2018? Vyhrála Šumava!

Dny výletu: Po 16.7. - Pá 20.7.2018
Loni v zimě jsme měli "velké oči" - chtěli jsme ještě jednou se stanem navštívit naše oblíbená místa v Dolomitech. To nadšení nás drželo dost dlouho, ale jak se blížilo léto, postupně vyprchalo. Nakonec jsme si přiznali, že si letní pobyt užijeme daleko líp třeba v penzionu na Šumavě.

Jenže jsme tím pádem neměli zajištěné žádné ubytování a v termínu, který jsme měli dohodnutý s dcerami - kočičími opatrovatelkami - to byl docela problém.

Ale uspěli jsme. V penzionu v Nové Hůrce. Webové stránky  penzionu - http://www.bikepenzion.cz/ - se zdály být přátelské cyklistům, tak i s koloběžkami nás snad rádi uvítají...

Přijeli jsme - a zrovna začalo vydatně pršet - snad poprvé v letošním létě.
Penzion byl zamčený a přede dveřmi stála tahle cedule:

Zavolali jsme panu domácímu, ale nikdo to nezvedal. Vedle penzionu stálo jedno polorozpadlé stavení a za domem se k sobě tisklo několik kočiček. Bylo nám ouvej. Zalezlí v autě jsme poslouchali bubnující kapky deště a utěšovali se tím, že zaplacená záloha nebyla moc velká.
Po chvíli jsme zkusili znovu zavolat a teď už jsme se dozvěděli, že pan hostinský je na cestě a za chvíli dorazí.
No a pak už bylo všechno prima.
Na veliké motorce přijel drobný pán s bílými vlasy a plnovousem. I ubytovaní hosté byli vesměs motorkáři. Zato s koloběžkami jsme tam byli první a jediní. Nedali jsme se ale jejich Harley Davidsony zastrašit a zůstali hrdí na naše vozítka značky Mibo.

Moc jsme si těch pár dní užili - příroda krásná, málo lidí, mírné kopce, žádné vedro.
Vtipné povídání a dobré normální jídlo. Dozvěděli jsme se hodně o motorkách, závodění a kočičích zvycích.

Tady popíšu jen první výlet a pak zastávku v Dobré vodě cestou domů. Ostatní výlety budou v dalším příspěvku.

Přestalo pršet a my vyrazili k jezeru Laka.
Jeli jsme tudy:

Vedli jsme koloběžky celou cestu k jezeru, stoupání asi 200m,  zato zpátky to byla skvělá jízda. Celkem jen asi 10 km.

Jezero Laka leží v nadmořské výšce 1096 m,  má 2,78 ha , střední hloubka je 1,43 m,
Nejmenší a nejvýše položené jezero ledovcového původu na české straně Šumavy. Zvolna zarůstá.

Poslední den pobytu - cestou domů jsme si zajeli prohlédnout výzdobu kostela sv. Vintíře v Dobré Vodě u Hartmanic.
Výzdobu ze zeleného skla.

Dobrá Voda (885 m n. m.)
Historie obce - původní název osady byl Březnice. Nový název dal osadě pramen, který podle pověsti vytryskl do očí slepé krávě domkáře Gerla a ta znovu prohlédla. Ve vsi byla od roku 1754 i fara, s okolními samotami zde žilo 136 německých obyvatel. V 17. a 18. století stávaly  u Vintířovy studánky lázně a poutnický dům.  Po roce 1945 se obec stala správním střediskem vojenského újezdu, dnes je místní částí blízkých Hartmanic.

Kostel sv. Vintíře
Kostel dal v r. 1706 postavit na místě staré kaple baron František Karel Villani.
V roce 2001 přibylo do kostela unikátní oltářní retabulum (= oltářní nástavec) vyrobené sklářskou výtvarnicí Vladěnou Tesařovou. Retabulum má rozměry 4,5x3,3x0,4 m a spolu s 35 sochami váží 5 tun. Dnes je v kostele nová skleněná křížová cesta i další objekty ze skla - betlém.

Při naší návštěvě tu probíhaly úpravy v rozvodu elektřiny, a proto skleněné objekty nebyly nasvícené. Slibovali nám, že za chvíli bude vše opraveno. Tak jsme se těšili, že budeme mít srovnání nasvícených i neosvětlených předmětů. Jenže bohužel se oprava protáhla a my už nemohli čekat. Tak jsou objekty trochu tmavé.

Oltář

pultík

Křížová cesta

Betlém

sv. Vintíř

Muzeum Dr. Šimona Adlera
V rodném domě dr. Šimona Adlera, významného rabína, pedagoga a učence, jenž zahynul v roce 1944 v Osvětimi, je zpřístupněna muzejní expozice na paměť 110 židovských komunit zaniklých v období holocaustu v západních Čechách.

Dům sv. Vintíře na Dobré Vodě - býval původně zdejší farou. V r. 2002 byla fara zrekonstruována a nyní tento objekt slouží jako dům pro společné sdílení Čechů a Němců, pro exerciční a vzdělávací účely a pro odpočinek a relaxaci. Dům nabízí 38 lůžek ve dvou až pětilůžkových pokojích.

Je tu i několik penzionů a je od nich krásná vyhlídka do kraje.

Vintířova stezka
Gunter - Vintíř (po 950 - 1045)
Durynský hrabě, příbuzný krále a císaře Jindřicha II a jeho sestry Gisely provdané za uherského krále Štěpána Svatého. Teprve ve zralém věku se stal mnichem benediktínského kláštera v Bavorsku, později poustevníkem v pralesích bavorské a české Šumavy. Založil klášter Rinchnach.
Se svými druhy zřídil stezku spojující Bavorsko a Čechy. Jako misionář působil v Čechách, u pohanských Luticů i v Uhrách. Osvědčil se jako prostředník v diplomatických jednáních mezi českými a německými panovníky . Úzké přátelství jej pojilo s knížetem Oldřichem a jeho synem Břetislavem.
zemřel 9.10.1045 ve své poustevně na Šumavě u dnešní Dobré Vody, pohřben byl v klášteře benediktinů v Břevnově u Prahy.

V textu čerpáno z naučných tabulí v navštívených místech.