Tentokrát jsme si zaregistrovali návštěvu v elektrárně Štvanice.
Moc se nám líbí ta budova - elektrárna - přitom je jako zámeček a s vitrážovými okny.. kouzelné výhledy z věže, smíme i na špičku ostrova. A výklad stál také za to.
Byli jsme tady na Mapy.cz
Výklad i vystavené materiály se týkaly projektu zesplavnění Vltavy v Praze. Nepochytala jsem určitě všechno, protože návštěvníků bylo moc a musela jsem hodně napínat uši. Tady je - bez záruky - něco z toho..
S rozvojem obchodu sílil kvůli přepravě zboží tlak na zesplavnění Vltavy. Vzniklo několik návrhů - snad i tunel pod Vinohrady nebo postranní rameno. Na řece bývalo totiž množství jezů a mlýnů, ale časem zůstaly jezy jen 4 (Modřany, Smíchov, Štvanice, Podbaba-Troja) a nejlepším řešením se tak jevilo vybudování plavebních komor u každého z nich. Mlýny bylo třeba vykoupit.
Z výstavby mnohokrát sešlo a potom třeba chyběly peníze i proto, že ocenění mlýnů proběhlo v době, kdy obchod moc nekvetl. A když pak v době růstu byla stavba zase na spadnutí, cena mlýnů byla daleko vyšší. Bylo nutno si peníze vypůjčit s tím, že se vrátí prodáním pobřežních pozemků na výstavbu činžovních domů.
Tady je aspoň jedna z vystavených fotek - stavba plavebních komor - léto 1910
Při konstrukci elektrárny bylo k její funkci využito čtyřmetrové převýšení hladiny Helmovského jezu. Původně se v elektrárně využívaly tři Francisovy turbíny vyrobené firmou Kolben a Daněk. Jedna z turbín je dodnes vystavena v parku.
Budova elektrárny se stavěla v letech 1903-14.
Na její západní straně stojí čtyřhranná pětiposchoďová věž o výšce 22 m. Poslední patro je kruhové - jako altánek s kupolí.
Od 1. ledna 1973 byla elektrárna Štvanice kvůli opotřebení odstavena, vtoky zabetonovány.
Ale v 80. letech hrozil nedostatek elektřiny, nastala podpora malých vodních děl, a tak se přistoupilo k rekonstrukci - v r. 1988 byla elektrárna zase zprovozněna a slouží dodnes. Opravy byly nutné ještě po povodni v r. 2002. Povodeň v r. 2013 jí neublížila.
Více o zdymadle i elektrárně ZDE.
Zchátralá elektrárna a její rekonstrukce
Jdeme na věž.
Spousta schodů, ty poslední jsou nejprudší...
Jsme jako na lodi
Helmovský jez - 4m vysoký a Bruselský pavilon, Štefánikův most
a kus Letné
Novomlýnská vodárenská věž v lešení, Petřín, Ministerstvo průmyslu a obchodu s kopulí, Štefánikův most, Pražský hrad, Letná...jako na dlani
Ministerstvo dopravy
Vracíme se do vstupní haly - vidíme dolů na potrubí, ve kterém je turbína
a zase schody - dolů
Tady je to - od turbíny vede hřídel ke generátoru.
jsou tu tři
Jeden má sundaný kryt - točí se jak zběsilý... tak ten proud vzniká :)
Ale dost techniky. Jdeme ještě obdivovat budovu
docela blízko kolem Helmovského jezu
jdeme na špičku ostrova
Na těch deskách to pod nohama brní - v "podpalubí" to pracuje
A teď už jsme zas jen obyčejní kolemjdoucí po nábřeží, co se těší na oběd....
v textu čerpáno z výkladu, vystavených dokumentů a z uvedených odkazů
Zajimavý nápad na výlet. Snoubí se tu technika spolu s architekturou, umem našich předků i romantikou Vltavy. Moc hezky napsané.
OdpovědětVymazatDěkuju moc :) Těšili jsme se od loňska, kdy jsme propásli registraci. Tak jsem si na letošek dala akci v předstihu do kalendáře.
VymazatTo jsem ani netušila, že se tam dá jít. Fotky jsou nádherné, vlastně jsem žádné podobné neviděla.
OdpovědětVymazatTady je to asi fakt jen jednou za rok pro veřejnost. Tím myslím, že jiné památky jsou třeba přístupné i při EHD, ale tohle jsem viděla až loni při Open House, ale už bylo po registraci.
Vymazat