čtvrtek 21. července 2022

Na kole po okolí - Štolmíř, Tismice

Den výletu: So 2.7.2022

Klánovickým lesem jedeme do Úval, Tuklat, zastavíme ve Štolmíři, pak v Českém Brodě. Pokračujeme na Tuchoraz, překonáme údolí do Vrátkova a zase zastavíme v Tismicích. Přes Limuzy, Přišimasy a Škvorec se vracíme do Újezda nad Lesy.

Byli jsme tady na Mapy.cz







Jedeme  na kole Klánovickým lesem, přes pěkně renovované náměstí v Úvalech dál po silnici  na Tuklaty. Pak na Břežany II a Štolmíř. Ve Štolmíři zastavíme. Chceme se podívat na venkovní veřejnou pec na chleba. Vidíme tu ale zajímavostí daleko víc. 

Přes rybník se díváme na kostel sv. Havla.


Tady je zblízka. Více o kostelu ZDE.


Poblíž kostela stojí opravená zvonice.




A kousek dál je obecní  pec.

Chlebová pec z roku 2013, postavená jako replika barokní veřejné obecní pece z 18. století pecařem Jaroslavem Závackým z Hranic v Čechách (u Aše). 

Pravidelné pečení bylo zahájeno 18. července 2014, od té doby jsou dodržovány měsíční intervaly pečení od dubna do listopadu.



Pec nemá komín, takže topení, vymetání i sázení chleba probíhá jedněmi čelními dvířky. Pec se roztopí (65kg dřeva). Po dohoření dřeva se vyndá popel, pec se vymete. Ideální teplota pečení je 250-270 st. C., pec se ještě napaří asi 1 litrem vody a sází se chleba. A také dalamánky :)

Chceme se na veřejné pečení podívat. Právě jsme jedno promeškali, bylo 16.7. Budeme sledovat stránky https://www.facebook.com/osmamaloca

Více o peci je také TADY



Další zastávku uděláme v Českém Brodě - na zahrádce kavárny. A pokračujeme na Tuchoraz. Pak cyklostezka překonává údolí do Vrátkova tak, že kola musíme vézt a tlačit.  Příště to radši objedeme po silnici.

Za Vrátkovem vidíme přes ovocné sady  Český  Brod.


Pak sjezd do Tismic, kde zastavíme u velmi starého a krásného kostela Nanebevzetí P. Marie.

Náleží mezi nejvýznamnější památky románského stavitelství v Čechách.  Postaven ve třetí čtvrtině 12. století.

Více o kostele TADY.






Dokonce je kostel otevřený



Trochu zabloudíme v Limuzích - ale tím pádem aspoň vidíme kapličku sv. Václava.



Vracíme se na trasu na Přišimasy, Škvorec a domů.

Ujeli jsme 39 km.


Nová vozítka

Dřív jsme rádi jezdili na horských kolech, ale před pěti lety jsme si pořídili také koloběžky. 

A pak už jsme výletili jen na nich. Do kopců jsme je sice museli tlačit, ale nevadilo. Nedávno se manžel začal poohlížet po elektrické variantě, která by nám vyhovovala pro výlety v přírodě, občas na cesty přes kořeny. A dopadlo to tak, že jsme si pořídili elektrokola.

Je báječná ta pomoc do kopce. A také výlet může být zas delší. Na druhou stranu mám z toho kola respekt. Je těžší a stačí malé zakolísání a jsem na zemi. No. Už se mi to stalo. Ale nevzdávám se :)

Tak to jen na vysvětlenou, že tohle byl cyklovýlet a že byl na naše poměry docela dlouhý :)
















17 komentářů:

  1. V Úvalech jsem byla, do Škvorce odešla do školy moje bývalá ředitelka a ostatní opravdu neznám. Krásně jsi vše nafotila. Ale ta pec !!! Ta mě zaujala a věřím, že se v ní pečou samé dobroty. Měj se hezky. Eva
    http://es-ideas.blogspot.com/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Na pec ještě určitě pojedeme, až bude veřejné pečení.

      Vymazat
  2. Maruško, to byl nádherný výlet. Je fakt že na elektrokole je šlapání snadnější, ale při té u tyhid.ne vzdálenosti 39 km Tě musel pěkně bolet zadek. Ono se to nezdá, ale je to kus cesty. Klobouk dolů a díky za krásné fotografie. Škoda, že ty kostely tak chátrají a církev asi na opravy nemá dost peněz a také nejsou řemeslníci...Měj krásné letní dny.
    .

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oprava: úctyhodné vzdálenosti...

      Vymazat
    2. Děkuji :) Výlet byl prima a ta vzdálenost tak akorát - neunaví :)

      Vymazat
  3. Maruško,nádherný výlet a místa,která jste navštívili některá znám.A ty,co neznám jsem si už poznamenala.Mám v těch končinách sestru,se švagrem jezdí na kole denně.Já mám elektrokolo od 65,do té doby jsem jezdila na normálním.
    Teď jsem dlouho kvůli práci na bytě nebyla,chtěla jsem vyjet dnes na projížďku,ale od západu se ženou mraky a začalo hodně foukat.Tak musím odložit.
    Měj se moc hezky

    OdpovědětVymazat
  4. Maruško, tolik krásných míst jste navštívili ! O té obecní peci jsem četla, to je bezvadný nápad. Měj se hezky, zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky! Těším se, až pec navštívíme za provozu. Asi na podzim, až nebude vedro.

      Vymazat
  5. Klánovický les, Úvaly - to je moje dětství, jezdili jsme tam k babičce na prázdniny. Výlet jste měli parádní, krásné fotky. Jeden rok jsme objeli v rámci EHD kostely na Kolínsku. A ten v Tismicích jsme navštívili taky. Paní, co ho otevírala, pak měla zajímavé vyprávění. (no ale už si to nepamatuju)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky moc! To muselo být zajímavé, musím si to dát na září do kalendáře, jestli to ještě v ehd bude...Nebo pak na jaro na Noc kostelů.

      Vymazat
  6. Spousta krásných míst a fotek :)

    OdpovědětVymazat
  7. Také mě zaujala ta pec. Ale i ostatní místa jsou moc hezká a zajímavá. Krásné fotografie. Vždy koukám i na mapy, jak jste cestovali.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Teď v sobotu jsme k té peci jeli znovu, bylo veřejné pečení. Tak to ještě připojím :)

      Vymazat
  8. Krásný výlet. Blahopřeji k elektrokolům a přeji už jízdu bez pádu.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)