čtvrtek 7. listopadu 2013

Z vozovny Kobylisy Ďáblickým hájem na vrch Ládví, k hvězdárně a zpět

Den procházky: Po 22.10.2013
Jedeme na konečnou autobusu 136 - do vozovny Kobylisy. A po zelené značce vyrážíme na vrch Ládví (359m n. m.)
Ušli jsme asi 4km.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Cesta stoupá jen velmi mírně.

Na okraji lesa potkáváme naučnou tabuli Čimický a Ďáblický háj.

Zaujalo mě z ní:

• Statek Ďáblice a les na vrchu Ládví byl už od 1. poloviny 13. století majetkem rytířkého řádu křížovníků s červenou hvězdou. Byl darem od královny Konstancie, vdovy po Přemyslu Otakarovi I. Darovací listina byla potvrzena r. 1320 Karlem IV.

BTW -Křížovníci mají pěkné webovky http://www.krizovnici.eu/

• Z lesa na vrchu Ládví se již v 16. století odprodávalo dříví za značné částky. Existují o tom záznamy ve dvou dřevních účtech z 16. století.
  • Nyní les tvoří hlavně dub zimní, pak modřín, jiné druhy dubu, lípa,borovice, habr, smrk...
  • V r. 2012 byl část lesa vrácena řádu křížovníků s červenou hvězdou.
  • U vrcholu je podzemní vodárenská nádrž, historická měřická věž a montovaná železná věž, sloužící telekomunikačním účelům.

Na Mapy.cz je vyznačená rozhledna, ale žádná z věží není přístupná.

Další zajímavosti jsem našla také tady
tak ještě pár bodů :
  • Ládví je druhým nejvyšším vrchem na území hlavního města.
  • Je z buližníku, jednoho z nejtvrdších a také nejstarších kamenů, který je i pro geology malou záhadou. Nevědí totiž přesně, jak vznikl. Jsou si ale jistí, že to bylo velmi dávno, před 600 až 800 miliony lety, na dně starohorního moře.
  • Ve 20. letech minulého století, začal vrch Ládví ukusovat lom. Právě tento lom odhalil usazeniny z druhohor - přílivovou kapsu s ohlazeným kamenem, která podle odborníků vznikla v příbojové zóně.
  • Buližníkový vrch byl tehdy nejspíš ostrovem v nehlubokém moři
  • Lom je dávno opuštěn a vrch Ládví se stal přírodní památkou.
  • Našly se zde také důkazy pravěkého osídlení - nástroje z doby kamenné.

Pokračujeme dál  Ďáblickým hájem.

Je tu i jezírko

Jenže zelená značka nevede ke hvězdárně, kam chceme my. Tak se zas osvědčil modrý puntík na Mapách.cz, který nás uklidnil, že jdeme správným směrem. I když už je to jen kousek..

Přicházíme na  rozlehlou louku před hvězdárnou posetou žlutými stromky. Pěkný pohled všemi směry.

potkáváme opuštěného soba...

blížíme s k hvězdárně

Ještě body z naučných zdrojů:
  • Na východním okraji končí Ládví skalnatým buližníkovým výběžkem. Když je dobré počasí, je odsud vidět skoro polovina Čech se spoustou krajinných dominant, od nedalekého Řípu, přes České středohoří až k vrcholům pohraničních hor – Klínovci, Ještědu a Sněžce. Tento rozhled při své návštěvě Ládví roku 1835 obdivoval i Karel Hynek Mácha.

My máme bohužel smůlu.I když je slunečno, viditelnost je mizerná. Vidíme jen Ďáblice.

Ale to nevadí, ještě sem určitě půjdeme!

• Několik metrů pod vrcholem skály stojí Ďáblická hvězdárna postavená v padesátých letech 20. století. Je přístupná a slouží jak k odborným pozorováním, tak široké veřejnosti, které nabízí bohatý program zahrnující nejen různé přednášky, ale také filmové večery a pozorování noční oblohy a Slunce.

Od hvězdárny se vracíme po žluté značce zpět k vozovně Kobylisy. Opravdu po žluté!

Cesta vede po okraji lesa a je tu spousta laviček s výhledem na sever - to asi na tu Sněžku, no uvidíme příště..

A nakonec zlatý strom

Dostavuje  se hlad a zase mapy pomáhají, protože jsme předem jídlo venku neplánovali  - ukazují vidličky hned kousek od tramvajové smyčky. Je to restaurace Na Zlaté vyhlídce. Měli tam opravdu dobré hotovky, pochutnali jsme si.

Ušli jsme jen asi 4km, ale pěkné to bylo!
Byli jsme tady na Mapy.cz

1. krásný podzimní výlet. My tuhle trasu prošli na jaře....tenkrát nás zaujaly ptačí budky co byly rozvěšené po stromech....měly totiž "domovní" čísla. Takže ptáčkové nebloudili :-)
    Jinak rozhledna Ládví existuje, na té jsem už taky byla, jen není v Praze, ale u Kamenice. Na mapách je to špatně označené. A na té vyhlídce u hvězdárny jsme měli štěstí, viděli jsme daleko :-)

1. A to jsem si zrovna myslela, že Vás ty kameny buližníky potěší:) A vy už jste tam byli... A měli jste i vyhlídku!
      Očíslovaných budek jsme si také tuhle všimli, podivovali jsme se nad tím - úplně jsem na to zapomněla, i kde to bylo...

2. však mně to potěšilo, kameny já můžu :-) Ráda se dívám na fotky míst, kde jsem už byla, protože je to focené jiným pohledem a kolikrát objevím věci, které jsem přehlédla.
    Chtěla bych se sem ještě někdy podívat, přeci jen, my tam byli v době, kdy to takhle barevné nebylo.

1. Tak to je fajn!
      Byli jsme na rozhledně Ládví u Kamenice - na té základnovce - v srpnu. To bylo jasno a krásný rozhled.

3. Díky za tip na výlet, určitě se tam někdy vydám. Překvapilo mě, že to bylo pouhé čtyři kilometry a já už se bála, že to dopředu vzdám :-)

1. Já děkuji za komentář. Přidala jsem do souhrnu na začátek kilometry a odkaz na mapy. Chci to tak mít pravidelně a někdy zapomenu :)

Tentokrát jsem až zpětně zjistila, že ten vrch Ládví je takové zajímavé místo. Tak jsem se dost rozepsala...