pondělí 29. června 2015

Na Babu

Den procházky: Ne 31.5.2015
V Praze 6 nás čeká ještě spousta zajímavých  míst  k navštívení. Tentokrát jsme se vypravili na Babu.
Byli jsme tady na Mapy.cz

Z metra vystupujeme na Bořislavce a trochu tápeme, kde je ta správná zastávka autobusu 131. U metra je výstupní a řidič nás posílá kousek za roh, že tam pro nás přijede. No co, už potřebujeme péči :) Jedeme do stanice U Matěje, tam vede červená značka a ta je naše. Vede nás na Babu. Jdeme po vrstevnici a brzy máme zajímavé výhledy. Nejdřív na sportoviště  Julisky..

a na Prahu - od toho ošklivého hotelu International (dal ho postavit Alexej Čepička - viz tady)  po žižkovský vysílač.

I s Hradem

a taky vidím svou školu..

Nádraží Praha-Podbaba.
Líbí se mi, jak perspektiva kouzlí, jak se z různých pohledů  mně známé objekty překvapivě "posunují".  Vlevo kousek za Místodržitelským letohrádkem máme budovu bývalého Strojimportu a novou budovu Crystalu. A žižkovská věž vypadá od nich daleko..

Úplně vlevo nový Trojský most  a jinak skoro všude Centrální čistírna odpadních vod na Císařském ostrově

Pohled na Zoo i botanickou zahradu. Našla jsem pojednání Miroslava Bobka o tom bílém domku nad výběhem žiraf a zeber - jmenuje se Sklenářka. Ale říká se mu Katovna. A to proto, že když se natáčela první verze Psohlavců (1931), postavili šibenici právě vedle Sklenářky.

Cesta Zakázanka a svah pro kamzíky resp. pro kozorožce a tahry.

Už jsme skoro u Baby a vidíme i Petřín

A tu  je ta zřícenina Baba. Původ je vykládán různě - více tady.

Za zříceninou se pásly ovečky. Vidíme plavební komoru a červené budovy Výzkumného ústavu vodohospodářského. Je tu i malá vodní elektrárna Podbaba.

Pěkně vysoko ...a  nejsou to asi jen ovečky...

Směřujeme dál po červené do lesa. Nad údolím Dolní Šárky obcházíme sídliště Baba a chceme dojít ke kostelu sv. Matěje.
U lesa stojí informační tabule naučné stezky - o lese v Dolní Šárce. Tady je něco z obsahu. Zaujaly mě ty akáty.
Ještě v 19. století byla většina Šárky bezlesá.  Šárecké stráně byly vypásány stády ovcí.
Na jižních svazích se zde od dob Karla IV. až  do 18. století nacházely vinice. Postupem času stáda ovcí ze Šárky vymizela a stráně začaly zarůstat lesem, většina území však byla zalesněna na přelomu
19. a 20. století. Dřeviny, které zde byly vysazovány byly však často nevhodné a nepůvodní (např. trnovník akát a modřín opadavý). Zejména akát byl v té době využíván hojně na zalesńování strání a extrémních stanovišť. Nyní je zde bohužel nejčastější dřevinou.Akát vytváří na svých kořenech hlízy s bakteriemi schopnými fixovat vzdušný kyslík. Tím obohacuje zejména chudší stanoviště a mění druhovou skladbu, jeho kořeny navíc vylučují do půdy toxické látky a v jeho sousedství tak nevydrží žádné další rostliny.
V současné době je snahou nahradit akátové porosty původními rostlinami.Vysazují se zde hlavně duby, habry a lípy.

U kostela sv. Matěje

je rozlehlý hřbitov a je odsud pěkná vyhlídka do údolí

Takhle to vypadá jako uprostřed přírody, ale ušli jsme už jen pár kroků na stanici autobusu U Matěje a uzavřeli  náš okruh.
Ale byla tam ještě pěkná hospůdka se zahrádkou Na faře a tam jsme se dobře najedli.
Pak jsme si řekli, že pojedeme tím autobusem, který přijede dřív. Protože jsme mohli jet 131kou zpět na Bořislavku nebo opačně na Hradčanskou - tu jsem si představovala jako zajímavou vyhlídkovou cestu. Zasloužili jsme si zřejmě - dlouhou klikatou kostitřasnou cestu na Hradčanskou. Navíc na Julisce nastoupili asi všechni ti kluci, kteří jsou na první fotce, Tlačenice byla veliká, ale přežili jsme.