Stránky

pátek 19. června 2020

Negrelliho viadukt - podzimní "den otevřených dveří "

Den akce: Ne 29.9.2019
Negrelliho viadukt spojuje Masarykovo nádraží přes ostrov Štvanici s nádražím Bubny nebo Holešovice zastávka. Nedávno - 1.6.2020 - se na něj po téměř tříleté rekonstrukci znovu vrátily vlaky. Jezdí tudy linky z Prahy do Kladna a Kralup nad Vltavou.
Nově otevřený viadukt jsme ještě neviděli, ale na podzim jsme se po něm prošli v rámci dne otevřených dveří. Byli jsme tady na Mapy.cz






Info o Negrelliho viaduktu na Wikipedii

Vystoupali jsme po provizorním schodišti na karlínské straně - tady
Pohled zpět k Žižkovu


A směrem ke Štvanici


Koleje na most teprve položí, proto se tu můžeme pohodlně projít. Zatím sem pokládají nějakou pružnou vrstvu, která bude zřejmě tlumit hluk.
Na takovýchto akcích vidíme Prahu zase jinak a to máme rádi. Tady ale byly ztížené podmínky - bohužel.  Nesmělo se k zábradlí - skoro všude byly kovové bariéry asi metr od zábradlí a každých padesát metrů stál jeden odhodlaný bezpečnostní hlídač. 
Tak proto je na fotkách buďto zábradlí nebo jen průhled skrz jeho největší škvíru :(

Tady je skrz škvíru pohled Sokolovskou ulicí směrem do Karlína


A tady směrem k Florenci



Historie viaduktu
Negrelliho viadukt je druhým nejstarším mostem v Praze a vůbec prvním pražským železničním mostem přes Vltavu. V letech 1845 - 9  ho stavěli čeští, němečtí a italští dělníci pod vedením inženýra Aloise Negrelliho jako součást Severní státní dráhy z Prahy do Děčína. První slavnostní vlak po mostě projel 1.června 1850.
Viadukt měří celkem 1430 metrů  a přes 50 let byl vůbec nejdelším mostem v Evropě. Původně byl celý kamenný s 87 klenbami, které nad řekou byly ze žuly a na souši z pískovce. V roce 1873 byl dostavěn tzv. "Karlínský spojovací viadukt" o délce 351 metrů, který se skládá z dalších 13 kamenných a cihlových oblouků. Ten propojuje Bubny s Libní bez nutnosti zajíždět na Masarykovo nádraží.
Postupem času bylo několik kamenných kleneb nahrazeno klenbami betonovými, posléze čtveřici kleneb nahradily v letech 1952-3 předpjaté železobetonové nosníky. Dodnes je Negrelliho viadukt nejdelším železničním mostem v ČR. Během své existence neprošel nikdy celkovou rekonstrukcí, ta začala až v polovině roku 2017.


Po pravé straně, za chvíli půjdeme nad Rohanským nábřežím 



Budova IBC - tu znám, tady jsem  v minulém století pracovala (někdy v r.1997). Byla vyhlídka na vlaky :)
V mezeře  - Hotel Hilton 


A ještě se otočíme zpět k Žižkovu



Rekonstrukce
Celková rekonstrukce začala v polovině roku 2017 a skončila teď.  Stěžejní součástí stavby byla oprava nosné konstrukce. Vzhledem ke stáří mostu zahrnovala i kompletní rozebrání a opětovní postavení některých původních mostních kleneb a pilířů. Projektová dokumentace uvažovala s rozebráním kamenných kleneb zejména na ostrově Štvanice, ale po provedené stavebně-technické diagnostice bylo rozhodnuto o kompletní obnově dalších sedmi kleneb.Všechny práce probíhaly pod bedlivým dozorem památkářů. Obnovou prošly také novodobější přemostění Bubenského nábřeží a Pernerovy ulice. Zcela nové jsou mostní konstrukce přes ulice Křižíkova a Prvního pluku. Druhá jmenovaná je pouze jednokolejná, neboť dopravní význam spojovací větve Negrelliho viaduktu poklesl po roce 1980 po dobudování tzv. Holešovické přeložky a již před stavbou byla dlouhodobě užívána pouze jednokolejně.
Zmodernizoval se také železniční spodek a svršek, což umožní zvýšení traťové rychlosti ze 40 km/h na 60 km/h a také plynulejší a bezpečnější provoz. Na trať nyní může vyjet až 14 párů vlaků za hodinu. Trať byla také vybavena protihlukovými a zabezpečovacími systémy.
Díky rekonstrukci se rovněž významně posílí význam mostu, jako městotvorného prvku. V rámci stavby došlo k vybourání dodatečných vestaveb v mostních obloucích, které sloužily jako garáže či sklady. Prostor pod mostem se uvolnil a bude možné  jej využít pro obyvatele a návštěvníky města. Mohou zde vzniknout kavárny, galerie nebo další kulturní prostory a vznikne zajímavá a atraktivní brána do Karlína
V budoucnu bude Negrelliho viadukt také součástí tratě z centra Prahy na ruzyňské letiště..


Ještě po pravé straně - Danube House - jako obrovská loď. A už jdeme přes Vltavu.


Vyhlídka vlevo na Vltavu a Hrad za mřížemi :)


V rámečku zábradlí je uprostřed Pražský Hrad, nalevo od něj  je trošku vidět Strahovský klášter, uprostřed Hlávkův most, trochu vpravo elektrárna na Štvanici, vpředu sportovní kanál a plavební komory


V té plavební komoře u břehu bylo možné si v tento den  prohlédnout i nejsilnější říční kolesový tažný remorkér Beskydy - o tom možná někdy příště


Zase pohled napravo - tady se upravuje břeh ostrova Štvanice


Viadukt pokračuje dál do Holešovic, ale pro nás prohlídka končí - už jsou tu provizorní schody dolů na Štvanici. 











2 komentáře:

  1. Zajímavý příspěvek.Ráda jsem se podívala na fotografie míst,která asi hned tak neuvidím.Měj hezký víkend

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu, komentář mě potěší :)