pondělí 6. srpna 2018

Z Radotína přes Zbraslav na náplavku

Den výletu: Pá 15.6. 2018
Ráno si trochu pospíšíme, na kolobkách jsme za čtvrt hodiny v Klánovicích, odkud nám jede vlak S7 v 8,22 přímo do Radotína.
Z Radotína pokračujeme tudy -  na Mapy.cz

Z nádraží kupodivu bez bloudění

míříme k Berounce. Přes ni vede podepřená lávka pro pěší. Musí se na ni jednotlivě.

Tak jdu.

Ještě se otáčím na kostel sv. Petra a Pavla

A  neodpustím si pohled na Berounku proti proudu

Po rovince se pěkně jede ke Zbraslavi. Dneska příjemně fouká a není žádný pařák - to se nám moc hodí. Pro horké dny tahle cesta určitě není.
Pohled trochu zpět - směr asi Černošice.

A před námi - Cukrák
Televizní a rozhlasový vysílač Cukrák, je vysoký 193,5 m, stojí na kopci Kopanina (411,1 m n. m.).Stavba začala v roce 1959. Do provozu byl uveden 26. listopadu 1961. Digitální pozemní vysílání provozuje na stejných frekvencích jako Žižkovská televizní věž.

Ve Zbraslavi nejdřív stoupáme ke kostelu sv. Havla a  než začneme sjíždět  k zámku, zastavíme se v altánku zvaném Karlův stánek

podle pověsti se na tomto místě při svém návratu do Čech zastavil císař Karel IV. a rozhlížel se po kraji.

Dolů je to pěkný sešup po kamenité cestě - žádná odměna pro nás za to stoupání ...:)

Jdeme se podívat k zámku.
Zámek Zbraslav
Původní cisterciácký klášter byl založen v roce 1292. V 18. století prošel barokní přestavbou. Po zrušení kláštera v roce 1785 byla jeho část upravena na zámek.
Začátkem 20. století se majitelem zámku stává textilní průmyslník Bartoň, kterému byl v roce 1948 zabaven. Prostory začala využívat Národní galerie k výstavě barokních obrazů a plastik, sbírky českého sochařství přelomu 19. a 20. století nebo Asijského umění.
Po přesunutí expozic do Prahy je zámek nepřístupný. Zvenku můžeme obdivovat budovy bývalého konventu, prelatury a kostela, které dominují rozsáhlému areálu uprostřed parku.

Myslbekova socha sv. Václava

Jezdecká socha sv. Václava od J. V. Myslbeka se tu poprvé objevila v roce 1943. Často se spekuluje, jestli je kopií slavného pomníku na Václavském náměstí, nebo jestli nebyla jeho předlohou.
Ať tak či tak, Myslbek na pomníku sv. Václava, který je chloubou centra Prahy, pracoval přes třicet let. A nakonec místo pouhé jezdecké sochy vzniklo dílo s dalšími čtyřmi postavami českých patronů. Konečná podoba monumentu vznikala postupně. Jako první Myslbek po šestnácti letech práce dokončil jezdeckou sochu. Není divu, že mu to trvalo tak dlouho, sedm předešlých verzí se mu totiž nelíbilo. Až s osmou byl konečně spokojen.

Návrat sochy na původní místo
Odlitek poslední verze sochy si objednal Marian Rombald pro svůj zámek v Odlochovicích. A právě tehdy pravděpodobně vznikla i zbraslavská socha, kterou v roce 1923 získala Národní galerie a o dvacet let později ji umístila ve zbraslavském zámeckém parku.

V roce 2009 sice na pár let ze svého místa zmizela – na žádost majitelů objektu - loni se však model na své původní místo vrátil.

Kostel sv. Jakuba Většího
svatostánek ukrývá ostatky posledních Přemyslovců. Do nově zbudované hrobky v kostele  byla 23. srpna roku 1991 uložena lebka krále Václav II., lebka královny Elišky Přemyslovny, lebka a kostra neznámého Přemyslovce, lebka a kostra sestry Karla IV. Alžběty.

U východu ze zámeckého parku nás zaujme pěkná vila - je to
Storchova vila
Vila s dekorativně zdobeným průčelím vznikla přestavbou staršího objektu z roku 1893. Úpravy proběhly v letech 1907-08 pro univerzitního profesora JUDr. Františka Storcha pod vedením brněnského architekta Karla Huga Kepky. V pojetí vily se mísí více inspiračních stylů - historismus, moderna nebo secese. Nepřehlédnutelným prvkem je schodišťová věž s jehlancovou střechou.

Na náměstí neodoláme a v cukrárně si posedíme u kávy a zmrzliny. Pak pokračujeme k mostu přes Vltavu.

Pohled na Závist
Tam se musíme také někdy podívat  - Oppidum Závist - 175 př. n. l.

A pohled z mostu na Vltavu proti proudu

Díváme na Zbraslav přes řeku

Teď už pojedeme stále po cyklostezce podél Vltavy

Přívoz P6  - Nádraží Modřany - Lahovičky

Tady se nám připomíná - svítí na nás -  Kostel sv. Jana Nepomuckého v Chuchelském háji. JJ, když jsme v Chuchelském háji byli, prošli jsme celý hřeben, sešli k Pacoldově vápence a na kostelík jsme zapomněli. Musíme to brzy napravit, přece se nepřipravíme o pěknou vyhlídku.

Tahle fotka je děsná, je z Podolí, z lavičky, kde jsme konečně našli místo ve stínu. Je tu na památku na to posezení.

Pak už jedeme nebo se spíš motáme po náplavce. Sice je tu vyznačená cyklostezka, po které by se jelo koloběžkám dobře, ale je plná lidí. No, já jako pěšák taky občas zapomenu.... Od Mánesa kolobky spíš vedeme, jen občas se svezeme až na Masaryčku. A pak ještě z Klánovic domů.

Ujeli jsme asi 20 + 2x3 (domov - Klánovice)=26 km

V textu je čerpáno z popisů v Mapy.cz a

1. Vy si teda dáváte do těla. Potěšil mně ten strom s dutinou. Že ještě pořád žije. A Závist, jo tam jsme se drápali s dcerou a Oskarem a málem jsme vypustili duši všichni. Nahoru i dolu :-) On se ten krpál nezdá

1. To vy jste si zas pěkně mákli ("i" kvůli Oskárkovi :)) na tu Závist! Zrovna jsem koukala na mapu, že bychom mohli udělat lenivou cestu z opačné strany - od Lhoty.
      Ten strom se nám taky moc líbil.

2. Ten strom mě hned zaujal. Jinak hezká procházka, já si nic takového v tomhle vedru ani nedovedu představit (ven chodíme po 20. hodině) a v červnu to z našeho pohledu nebylo o nic lepší.
    A Závist doporučuju, tam jsem se drápala od Vltavy s malým na břiše loni v červnu a stálo to za to. Hezké je to i u hradiště Dolní Břežany :)

1. Naštěstí ten den bylo chladněji, i když sluníčko. Jinak bychom to nedali :) Na téhle trase je málo stínu.
      My teď v tom parnu jedem občas po ránu do Poděbrad, tam je cyklostezka podél Labe ve stínu (dopoledne) až k soutoku s Cidlinou. Tak abychom měli nějaký pohyb, uděláme pár koleček.

3. Krásný výlet, plno nádherných staveb, mnoho informací a zajímavostí! Takové výlety mám ráda :o) Přeji pěkný den, Petra.

1. Díky! Ten výlet jsme si tenkrát moc užili. Také přeji krásný den :)