středa 16. července 2014

Z Hlavatice na Kopicův statek se skalními reliéfy

Den výletu: So 12.7.2014
Pořád máme v Českém Ráji co objevovat. Tuto 8,5kilometrovou  trasu z Pelešan na Hlavatici, Kacanovy, Kopicův statek a přes Valdštejn zpět jsme šli poprvé.
Byli jsme tady na Mapy.cz

V Pelešanech je parkoviště hned u lesa.
Tady je vidět, jak jsem se vyznamenala jako navigátor. Fotka ale neukazuje dost dobře, jak je to do kopce..

Podle mapy (červená šipka) jsem vyhodnotila tuhle cestu za silničku:)
Parkovišťový hlídač a vybírač 35 Kč se dost divil, že jdeme platit pěšky z úplně opačné strany:)
Pak už byl  celý výlet bezva.
Cestou po žluté je pěkný výhled na Turnov.
Turnov - je vidět Hrubý Rohozec i Chrám Panny Marie

Pak přecházíme na červenou značku a stoupáme k Hlavatici.

Na louce je spousta dřevěných soch. Také trochu zarostlý a proto nefotogenický oblázkový labyrint. Tak fotku nedostal..
Je to tady asi brána do ráje. Do Českého Ráje:)

Skalní vyhlídka Hlavatice je osamoceně stojící skála ve výšce 380 m n. m. Dřív se jí říkalo také Zub času. První schodiště s vyhlídkovou plošinou zde vybudoval Klub českých turistů v r.1894.

Hlavatice

Turnov

Pokračujeme z Hlavatice po červené značce směrem na Valdštejn až na rozcestí U Konic, kde odbočíme na žlutou.

Po chvíli míjíme dlouhé trochu zarostlé jezero. Na mapě nemá jméno. Koukají z něj pařezy, vznikají  malé ostrůvky a jsou tu dokonce lekníny! Moc se nám líbí, proto tolik fotek. Oblast okolo se jmenuje Jezírka.

Lekníny

A tady už začínají Kacanovy

Zastavujeme  u hotelu Králíček - tedy spíš přes ulici před ním. Je tam stánek s posezením a ochotná paní nosí i jídlo z Králíčka. Tak jsme si pochutnali.

Jdeme kousek po silnici, až u hřbitova

narazíme na modrou, která nás vede mírně do kopce až ke Kopicovu statku.

Vojtěch Kopic (nar. 1909)  žil zde na statku s rodinou od  r. 1932. Kromě hudby - hrával v kapli na hradě Valdštejně i na Hrubé Skále - byla jeho celoživotní zálibou národní historie a také výtvarné umění.
V údolí za chalupou tesal do pískovcových skal reliéfy s tématy z českých dějin, z přírody i Bible - od sv. Václava přes Karla IV., sv. Vojtěcha po T.G. Masasryka. Do skály sám vytesal i 35metrů hlubokou studnu.
Vojtěch Kopic zemřel v r. 1978. Dnes o chalupu pečují jejich dvě dcery s rodinami.
Kopicův statek

Nedaleko stavení stojí socha sv. Jiří - Drakobijce.

sv. Jíří

Skalních  reliéfů je plné údolí, jsou všude. Asi jsme je ani všechny nepostřehli. Rozhodně zajímavé.
Údolí se skalními reliéfy

Zřejmě je udržují - tenhle orel římských legií vypadá úplně nově

Karel IV

TGM

Kdepak jsou ti věrozvěsti?

Tady jsou

Asi perníková chaloupka

Jíří z Poděbrad

Horymír a Šemík

sv. Vojtěch

Pak jsme přišli na lidnatou cestu k Valdštejnu. Hrad Valdštejn rozhodně stojí za návštěvu a prolezení. My tam byli už mnohokrát, tak ho teď míjíme. Scházíme dolů po zelené  a tudy jsme ještě nešli, tak vidíme hrad zase jinak.

Do textu čerpáno z tabulí po cestě.

1. Pěkný výlet, tam by se mi hodně líbilo. Na Hlavatici bych chtěla, ale už to nestihnu. Tak snad v srpnu

2. Nádherné fotky! Skalní reliéfy jsou moc pěkné, ani jsem netušila, že jich je tolik. Ale úplně nejvíc se mi líbila Hlavatice, ta vypadá vyloženě kouzelně.

1. Bohužel nebylo zas tak krásně, jinak by z Hlavatice byly ještě taky lepší výhledy..

3. Souhlasím, že je v Českém ráji stále co objevovat a vidět nového. Byli jsme tam minulý rok a stihli jsme projít asi jen 1/3 co jsme chtěli vidět. Takže už jsme si zarezerovali přes tento portál http://www.topsleva.cz/pobyty/cesky-raj chatu a jedeme znova s jasným cílem projít další část podle mě nejkrásnějšího místa u nás:)